استعلام قیمت
نرخ ارز

نفت 90 دلاری تازه آغاز راه است

نفت 90 دلاری

نگاهی به بازار نفت :

با توجه به این که نفت شروع هفته را افزایشی آغاز کرده است. در این مقاله به بررسی برخی از علل این افزایش قیمت می پردازیم…  قیمت نفت خام

  • حرکت فعلی قیمت نفت تا حد زیادی به ریسک ژئوپلیتیکی نسبت داده می شود.
  • اگر ذخایر نفت به سطوح بحرانی سقوط کند. حرکت عمده بعدی در نفت ممکن است آغاز شود.
  • به نظر می رسد اجماع وال استریت این است که برنت تا تابستان به 100 دلار خواهد رسید.

نفت خام برنت این هفته برای اولین بار در سال های اخیر برای مدت کوتاهی به 90 دلار در هر بشکه رسید. این جهش اخیر به تنش در اطراف اوکراین نسبت داده شده است.

 اما این گذراترین دلیل برای افزایش قیمت نفت است. دلایل بزرگتر همگی به اصول مربوط می شوند. و 90 دلار در هر بشکه نفت برنت ممکن است تنها آغاز کار باشد. اخیراً در مورد ظرفیت مازاد اوپک و چشم انداز نه چندان خوب آن نوشته شده است. این ظرفیت مازاد به دلایل متعددی رو به کاهش است.

به نظر می رسد عمده ترین دلیل سرمایه گذاری کم باشد.

جی پی مورگان اوایل این ماه هشدار داد که با کاهش ظرفیت تولید اضافی اوپک به 4 درصد از کل ظرفیت، تا سه ماهه چهارم سال 2022، ممکن است برنت به 125 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی از این هم فراتر رفت و هشدار داد. که ظرفیت مازاد اوپک ممکن است در نیمه دوم سال به نصف کاهش یابد و به 2.6 میلیون بشکه در روز برسد. این آژانس سپس ادامه داد: “اگر تقاضا به رشد شدید خود ادامه دهد. یا عرضه کم شود. سطح پایین ذخایر و کاهش ظرفیت اضافی به این معنی است که بازارهای نفت ممکن است. یک سال پرنوسان دیگر را در سال 2022 تجربه کند.”

اما فقط اوپک نیست. بزرگترین تولیدکننده نفت غیراوپک – و بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان – کمتر از آنچه می تواند تولید می کند. قیمت نفت خام

 فشار سهامداران بر شرکت‌های بزرگ نفت عمومی در ایالات متحده افزایش یافته است. و همین اصرار بر این که شرکت‌ها به جای جستجوی نفت و گاز بیشتر برای استخراج، بر فعالیت‌های خود تمرکز کنند، افزایش یافته است. در نتیجه، ایالات متحده نفت کمتری از آنچه می توانست و، بسیاری استدلال می کنند، پمپ می کند.

در نتیجه، به نظر می رسد که زمینه برای یک سال گران قیمت دیگر در نفت فراهم شده است. که اتفاقاً همزمان با سال گرانی کلی است. زیرا بانک های مرکزی در واکنش به تورم سرسخت، سیاست های پولی سخت گیرانه خود را آغاز می کنند. مانند پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی برای تقاضای نفت از روزهای اولیه آغاز به کار. همه گیر، ثابت کرد که از نقص گذرا که فدرال رزرو اعلام کرد در سال گذشته بسیار دور است.

مورگان استنلی در یادداشتی که در هفته جاری توسط وال استریت ژورنال منتشر شد، نوشت: «بازار نفت همزمان به سمت ذخایر کم، ظرفیت اضافی کم و سرمایه گذاری کم پیش می رود». در این شرایط، 90 دلار برای هر بشکه برنت ممکن است تازه شروع کار باشد.

 

 

قیمت نفت

 

 

در واقع، به نظر می رسد اجماع وال استریت به این دلیل است که نفت برنت تا تابستان به 100 دلار خواهد رسید. زیرا به دلایلی که مورگان استنلی فهرست کرده است. و همچنین به این دلیل که هزینه های سرسام آور نیز به لطف روند تورم و کمبود نیروی کار، حداقل در ایالات متحده در حال افزایش است. قیمت نفت خام

آژانس بین‌المللی انرژی اذعان کرد تقاضای فیزیکی نفت قوی‌تر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت در آخرین گزارش بازار نفت خود ثابت شده است. بر اساس این چرخش شگفت انگیز، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی تقاضای نفت در سال 2022 خود را 200000 بشکه در روز افزایش داد. البته، ممکن است معلوم شود که استحکام تقاضا را دست کم گرفته است.

 حتی با این برآورد، تقاضای نفت نه تنها به سطح قبل از همه‌گیری بازمی‌گردد. بلکه از آن فراتر می‌رود و تا پایان سال به 99.7 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

قیمت‌های بیش از حد بالا صرف نظر از کالایی که قیمت‌های آن بیش از حد بالا می‌رود. مصرف را کاهش می‌دهد. با این حال، یک هشدار وجود دارد و آن این است که این کالا باید جایگزین مناسبی برای جلوگیری از مصرف در زمانی که قیمت ها خیلی بالا می رود، داشته باشد.

 با قضاوت از کابوس پاییز و زمستان امسال اروپا، جایگزین‌های سوخت‌های فسیلی هنوز به حد مطلوبی نرسیده‌اند. این اساساً به این معنی است که تأثیر قیمت های بالای نفت بر تقاضا به کندی آشکار می شود و به کندی قیمت ها را پایین می آورد.

قیمت بالای نفت، قیمت‌ هر چیز دیگری را بالا می‌برد. قیمت نفت خام

ممکن است این بیماری همه گیر امسال برای همیشه پایان یابد، اما پیامدهای واقعی آن ممکن است تازه در حال نشان دادن باشد.

 

 

 

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://oilprice.com

بالا