استعلام قیمت
نرخ ارز

پاسخ برجامی در ساعت صفر

توافق برجامی
 به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، «در مرحله شروع پایان توافق هستیم». این نقل‌قول مستقیم حسین امیرعبداللهیان، اسم رمز پاسخ ایران به پیش‌نویس توافق احتمالی برجام پس از مذاکرات اخیر وین است. که از سوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طرف‌های برجامی ارائه شده است. تا پاسخ روشن خود را نسبت به آن مشخص کنند. توافق برجامی
موافقت ضمنی (مشروط) با متن پیش‌نویس یا «نه» محتاطانه همراه با مذاکره بیشتر، دو سناریوی محتملی هستند که پاسخ مکتوب تهران به بسته جوزپ بورل حاوی آنهاست.

در همین خصوص، وزیر خارجه ایران، ظهر روز دوشنبه ۲۴مرداد. در نشست روز خبرنگار با بیان اینکه یکی از دلایلی که سبب شده است. این مذاکرات طولانی شود، این است که نمی‌‌‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم. و روی خطوط قرمز خود ایستاده‌‌‌ایم. اظهار کرد: در مورد بخش‌‌‌هایی از این خطوط قرمز و رعایت آن به نتیجه رسیده‌‌‌ایم.

وی ادامه داد: اگر بخواهم بگویم که در مذاکرات وین در چه مرحله‌‌‌ای هستیم. باید بگویم اکنون در نقطه‌‌‌ای هستیم که شاید بتوانیم آن را شروع پایان توافق بنامیم. ولی اینکه شروع پایان توافق چقدر می‌‌‌تواند زمان ببرد. دقیقا به طرف مقابل و آمریکایی‌‌‌ها بستگی دارد.

آنچه بین ما و سه کشور اروپایی، چین و روسیه باید انجام می‌‌‌شد. انجام شده است و اکنون یکی از موضوعات اصلی لغو تحریم‌‌‌هاست.

حسین امیرعبداللهیان تاکید کرد: صرف‌نظر از نگاه فردی. تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز و حقوق ما رعایت شود. توافق انجام شود.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود در مورد مذاکرات ادامه داد: الان به صورت مشخص در مورد سه‌موضوع در حال تبادل پیام با طرف آمریکایی هستیم. و طی روزهای آینده آخرین نظرات خود را اعلام می‌‌‌کنیم. و به کشورهای مذاکره‌کننده به‌صراحت گفته‌‌‌ایم که اگر نظرات ما را در مورد این سه موضوع که منطقی نیز هستند بپذیرند. آمادگی داریم وارد مرحله توافق شویم و جلسه جمع‌‌‌بندی با حضور وزیران امور خارجه در وین برگزار شود. سپس وارد مراحل بعدی کار شویم.

وی گفت: در مذاکرات اخیر، طرف آمریکایی در دو موضوع به صورت نسبی انعطاف‌‌‌هایی را به‌طور شفاهی نشان داده است. که باید مکتوب و به متن تبدیل شود. مساله سوم موضوع تضمین‌‌‌هاست که باید آمریکایی‌‌‌ها انعطاف داشته باشند. و با واقع‌‌‌بینی برخورد کنند و اگر چنین انعطافی را مشاهده کنیم. در روزهای آینده می‌‌‌توانیم به نقطه توافق برسیم.

روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق است. اگر آنها انعطاف نشان ندهند، دنیا به آخر نمی‌رسد. آنها از پلن B صحبت می‌کنند، ما هم پلن B خود را داریم.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه صحبت‌‌‌های خود گفت: حداکثر تا ۱۲ امشب (دوشنبه) آخرین جمع‌‌‌بندی خود را به صورت مکتوب. در مورد مسائل باقی‌‌‌مانده به هماهنگ‌‌‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌‌‌دهیم. و اگر واکنش آمریکا همراه با واقع‌‌‌بینی و انعطاف باشد. توافق رخ می‌دهد و اگر انعطافی نشان ندهند. باید بیشتر گفت‌‌‌وگو کنیم.

همراستا با این اظهارات جلسه فوق‌‌‌العاده شورای عالی امنیت ملی عصر روز دوشنبه به ریاست رئیس‌‌‌جمهور تشکیل شد و گزارش مبسوطی از سوی علی باقری، مذاکره‌‌‌کننده ارشد در خصوص گفت‌وگوهای مرتبط با رفع تحریم‌‌‌ها به اعضای شورا ارائه شد.

به گزارش سایت نور نیوز باقری با تشریح روند بررسی ایده‌‌‌ها در تهران گفت: براساس راهبردهای تعیین‌شده، پایان‌دادن به ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی و ایجاد ضمانت‌‌‌های لازم برای اطمینان‌‌‌یابی از پایداری انتفاع اقتصادی ایران از توافق، محور گفت‌وگوهای هیات مذاکره‌‌‌کننده در وین بوده است.

 

توافق برجامی

توافق برجامی

مذاکره‌کننده ارشد ایران افزود: جلسات متعدد کارشناسی در خصوص بررسی ایده‌های ارائه‌شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی از بدو بازگشت هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به تهران برگزار شد. و جمع‌بندی نظرات کارشناسی در حال تدوین نهایی است. 

در جلسه، اعضای شورای عالی امنیت ملی با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس و اعضای هیات مذاکره‌کننده ایران، بر تداوم اقدامات این هیات و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط تا حصول نتیجه نهایی بر‌اساس مطالبات قانونی کشورمان تاکید کردند.  از این زاویه می‌توان رویکرد  ایران را در قالب دو سناریو تبیین کرد: توافق برجامی

سناریوی اول؛ توافق ضمنی

این سناریو ضمن موافقت کلی با متن پیش‌نویس اتحادیه اروپا که در واقعیت یک گام رو به جلو در بن‌بست مذاکرات به حساب می‌آید. همزمان فضا را برای گرفتن امتیاز بیشتر از غرب باز نگه می‌دارد که می‌تواند در چند روز آینده محقق شود. این مساله پیش‌تر از سوی میخائیل اولیانوف، مذاکره‌‌کننده ارشد روسیه مورد اشاره قرار گرفت و او تاکید کرد که ایران در تلاش است چند کلمه را به توافق اضافه کند.

سناریوی دوم؛ مذاکره بیشتر

دومین سناریو که پاسخ مکتوب ایران به متن پیش‌نویس را مشخص می‌کند، یک «نه» محتاطانه مبتنی بر این نگاه است که ضرورت دارد مذاکره بیشتر برای رفع دغدغه‌های ایران به‌خصوص در حوزه رفع تحریم‌ها صورت بگیرد. اظهارات وزیر خارجه ایران درباره اینکه در موضوع تضمین‌‌‌ها، آمریکایی‌ها باید انعطاف داشته باشند و با واقع‌‌‌بینی برخورد کنند، نشان می‌دهد که در حوزه رفع تحریم‌ها همچنان توافق با آنچه مطلوب ایران است، فاصله دارد. توافق برجامی

بالا