استعلام قیمت
نرخ ارز

کرانه جنوبی؛ بستر پتروپالایشی‌ها

پتروپالایش

جزئیات تفاهم‌نامه‌ها

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، تفاهم‌نامه‌های مشارکت و تامین مالی ساخت پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰هزار بشکه نفت خام سنگین. و فوق سنگین در جاسک و پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰هزار بشکه‌ نفت خام سنگین. در بندرعباس همسو با اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی دیروز (دوشنبه، ۱۰ مردادماه) با حضور سیدابراهیم رئیسی. رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت امضا شد. پتروپالایش

به گزارش شانا، تفاهم‌نامه مشارکت و تامین مالی احداث پالایشگاه «مروارید مکران». با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق سنگین در جاسک با برآورد حدود ۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری میان گروه اقتصادی مفید و بانک‌های ملت. تجارت و پارسیان امضا شد تا بر اساس مشارکت‌نامه پیوست شرکت مجری. تامین مالی و احداث پالایشگاه یادشده تامین شود.

گروه اقتصادی مفید، بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان در تفاهم‌نامه مشارکت و تامین مالی احداث پالایشگاه نفت خام سنگین و فوق سنگین «مروارید مکران» سهم دارند.

استفاده حداکثری از تجهیزات ساخت داخل و بهره‌مندی از قانون تنفس خوراک از ویژگی‌های طرح ساخت پالایشگاه نفت مروارید مکران است.

تفاهم‌نامه مشارکت و تامین مالی احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی». با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰هزار بشکه نفت خام سنگین نیز با برآورد کمی بیش از ۱۱میلیارد دلار سرمایه‌گذاری میان بانک‌های ملی، رفاه کارگران، ملت و تجارت و گروه تدبیر انرژی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج ‌فارس، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امضا شد تا بر اساس مشارکت‌نامه پیوست شرکت مجری طرح، تامین مالی و احداث پتروپالایشگاه یادشده تامین شود.

ترکیب فرآورده‌های تولیدی در پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، ۶۵درصد سوخت و ۳۵درصد محصولات شیمیایی خواهد بود. و قرار است این طرح پس از گذشت پنج سال از زمان اجرا تکمیل شود. گروه تدبیر انرژی ۱۵درصد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۱۵درصد. شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ۱۵درصد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۱۰درصد، بانک ملی ۱۵درصد، بانک رفاه کارگران ۱۵درصد. بانک ملت ۵/ ۷درصد و بانک تجارت ۵/ ۷درصد در تفاهم‌نامه مشارکت و تامین مالی احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» سهم دارند.

مصداق هدایت نقدینگی به سوی تولید

رئیس‌جمهور امضای تفاهم‌نامه تامین مالی برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران را اقدامی موثر در تحقق اهداف کشور. در زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری در مسیر رونق تولید، خنثی‌سازی تحریم‌ها، جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل نفت به فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر و ایجاد اشتغال علم‌پایه دانست. پتروپالایش

به گزارش ایسنا، رئیسی پیش از ظهر دوشنبه در این مراسم احداث مجتمع‌های پتروشیمی و پتروپالایشگاهی را از نیازها و ضرورت‌های کشور عنوان کرد. و افزود: «تحقق اهداف کشور در زمینه رشد اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری‌های کلان است. و این تفاهم‌نامه‌ها از جمله اقدامات و زمینه‌سازی‌های موثر برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان در مسیر سازندگی و آبادانی کشور است.»

رئیسی با بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه گامی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است. اظهارکرد: «این تفاهم‌نامه همچنین گامی موثر در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها، جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل نفت خام به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر. تامین نیازهای کشور به فرآورده‌های نفتی و ایجاد ظرفیت‌های صادراتی جدید است.»

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اتفاق‌نظر کارشناسان اقتصادی بر این نکته که هدایت نقدینگی به سمت تولید، نگرانی‌ها را از رشد نقدینگی برطرف می‌کند. تصریح کرد: «تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا رسید. همچنین یکی از مصادیق موفق هدایت نقدینگی به سوی تولید است.»

رئیس‌جمهور اجرای این پروژه‌ها را باعث آبادانی و پیشرفت برای بندرعباس و به ویژه سواحل مکران دانست و گفت: «اجرای این پروژه‌ها به عنوان طرح‌هایی علم‌پایه می‌تواند. باعث ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولید. به‌خصوص در صنایع پایین‌دستی صنعت نفت شود.»

 

پتروپالایش

 

نتایج اجرای پروژه‌های پیشران

معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این مراسم با اشاره به سرمایه‌گذاری گسترده. برای پروژه‌های پیشران اقتصاد ملی گفت: «هدایت نقدینگی به سمت تولید، بالا رفتن ارزش پول ملی، اشتغالزایی و توسعه اقتصادی از جمله نتایجی است. که با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصاد ملی محقق خواهد شد.»

مخبر با اشاره به مشارکت مردم در اجرای این پروژه‌ها اظهار امیدواری کرد. با عملیاتی شدن این طرح‌ها مردم طعم شیرین این سرمایه‌گذاری را بچشند. پتروپالایش

معاون اول رئیس‌جمهور مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم را از ویژگی‌های پروژه‌های پتروپالایشگاه شهید سلیمانی. و پالایشگاه مروارید مکران برشمرد و افزود: «مردم برای احداث این دو پروژه سرمایه‌گذاری و مشارکت جدی داشته‌اند. و پس از اجرا می‌توانند سهامدار این طرح‌های بزرگ شوند.»

وی همچنین به روش تامین مالی این دو پروژه اشاره و خاطرنشان کرد: «با روشی که برای تامین مالی این پروژه‌ها در نظر گرفته شد. موانع از پیش رو برداشته و روند آغاز احداث این دو پروژه به میزان قابل‌توجهی تسریع شد.»

اوجی: اجرای پروژه‌های پالایشی و پتروپالایشی تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند

وزیر نفت با اشاره به چالش‌های بسیار برای فروش نفت. و میعانات گازی در زمان تحریم گفت: «اجرای پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند.»

جواد اوجی در آیین امضای مشارکت‌نامه تامین مالی. و احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» که دیروز در محل ساختمان ریاست‌جمهوری انجام شد. با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) گفت: «ظرفیت پالایشی کشور هم‌اکنون نزدیک به ۲میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز است. و با توجه به روند مصرف بنزین و نفت‌گاز در کشور به‌ویژه با افزایش مسافرت‌ها در پی کاهش شیوع کرونا. در بسیاری از روزها مصرف از تولید پیشی گرفته است که اگر این چنین پیش رود امنیت انرژی کشور دچار چالش می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه مدت زیادی روی این پروژه‌ها کار شده بود، افزود: «مهم‌ترین چالش این پروژه‌ها تامین منابع مالی بود که با ابتکار آقای مخبر که از ایشان قدردانی می‌کنم. هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی و بانک‌ها در این زمینه مشارکت داده شدند. و مطمئن باشید که طی چهار تا پنج سال آینده اینها به بهره‌برداری خواهند رسید.»

وزیر نفت با بیان اینکه فروش نفت و میعانات هم خام‌فروشی است. و هم چالش‌های بسیاری با توجه به تحریم‌ها برای فروش آن وجود دارد. گفت: «این پروژه‌ها که به تولید برسند. هیچ مشکلی در فروش محصولات و فرآورده‌های نفتی .و محصولات پتروشیمی نخواهیم داشت و این اقدام تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند.»

اوجی تاکید کرد: «از همه مهمتر در اجرای این پروژه‌ها این است. که سرمایه و نقدینگی که در جامعه وجود دارد. وارد تولید شده و افزون بر جلوگیری از خام‌فروشی. ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهد شد. جدا از تامین سوخت. خوراک پایین‌دستی پتروشیمی‌ها هم تامین خواهد شد.» پتروپالایش

وی به افزوده شدن ۶۰۰هزار بشکه به ظرفیت پالایش کشور با اجرای این پروژه‌ها اشاره. و اظهار کرد: «ما ۸ پروژه دیگر نیز در این زمینه داریم و مطمئن هستیم. که این ۶۰۰هزار بشکه با مشارکت این سهامداران توانمند به نتیجه مطلوب خواهد رسید.»

وزیر نفت ادامه داد: «با برنامه‌ریزی، پروژه پالایشگاه مروارید مکران. با توجه به پیشرفت ۱۰درصدی کنونی تا ۴ سال و نیم آینده و پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی .نیز تا پنج سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.» پتروپالایش

بالا