استعلام قیمت
نرخ ارز

4 عامل موثر بر قیمت‌گذاری خوراک گاز پتروشیمی‌ها

خوراک پتروشیمی ها

به گزارش کانگورو به نقل از ایرنا، امیرحسین اعتصامی، در میزگرد بررسی قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها. که توسط اندیشکده نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه امام صادق برگزار شد. با اشاره به اینکه یکی از مسائل جدی در بازار سرمایه بحث قیمت‌گذاری دستوری است. افزود: این موضوع در پتروشیمی و سایر صنایع وجود دارد و یک عامل محدودکننده و مخرب برای بازار سرمایه به شمار می‌رود. خوراک پتروشیمی ها

وی ادامه داد: در بازار سرمایه باید سهام عرضه و معامله شود. و قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند این جایگاه را بگیرد.

اعتصامی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های بازار سرمایه این است که قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف کاهش داده. و قیمت‌گذاری را به بازار محول کند، گفت: بخش قابل توجهی از بازار سرمایه ایران مربوط به پتروشیمی‌ها است و 23 درصد از بازار فرابورس محصولات شیمیایی و پتروشیمی هستند. و در این میان شرکت‌هایی داریم که خوراک اصلی آنها گاز طبیعی است و قیمت‌گذاری گاز طبیعی بر سود و زیان این شرکت‌ها اثرگذار است.

رییس گروه های اسلامی مرکز پژوهش سازمان بورس تصریح کرد: مهم‌ترین محصولات تولیدی آنها متانول، اوره آمونیاک، نیترات و … است. و سهم بالایی در فرآورده‌های نیمه خام و بالادستی پتروشیمی دارند.

وی افزود: نوسان قیمت این محصولات می‌تواند حاشیه سود پتروشیمی‌های بورسی را کاهش دهد. به طور مثال شرکت پتروشیمی زاگرس به ازای هر یک درصد تغییر در نرخ خوراک بیش از ۶ درصد تغییر در سود پیش‌بینی شده آن ایجاد می‌شود.

اعتصامی با بیان اینکه فرمول فعلی بر اساس ۵۰ درصد نرخ گاز وارداتی و صادراتی و ۵۰ درصد قیمت گاز در ۴ هاب بین‌المللی تعیین می‌شود. ادامه داد: به نظر می‌رسد این فرمول کارآمد نباشد؛ زیرا نوسان قیمت در اروپا باعث افزایش قیمت خوراک گاز می‌شود. و به دنبال آن هستیم به یک جمع بندی و پیشنهاد برای نرخ بهینه خوراک دست پیدا کنیم. خوراک پتروشیمی ها

8 رویکرد برای قیمت‌گذاری نرخ گاز طبیعی

وی با اشاره به اینکه 8 رویکرد برای قیمت‌گذاری نرخ گاز طبیعی وجود دارد، گفت: این رویکردها شامل قیمت‌گذاری در بازار نقدی مبتنی بر رقابت. قیمت‌گذاری مبتنی بر نفت و فرآورده‌هایی نفتی، قیمت‌گذاری مبتنی بر انحصار دو طرفه، قیمت‌گذاری بازگشتی. قیمت‌گذاری مبتنی بر قوانیم و مقررات دولت، قیمت‌گذاری مبتنی بر قوانین و مقررات بر اساس مسائل اجتماعی و سیاسی، قیمت‌گذاری مبتنی بر قوانین و مقررات بر اساس پایین‌تر از هزینه‌های خدمت رسانی. و در نهایت رایگان و بدون قیمت بودن است.

رییس گروه های اسلامی مرکز پژوهش سازمان بورس ادامه داد: در قیمت‌گذاری باید ثبات در قیمت‌گذاری. تحقق سرمایه گذاری و توسعه صنعت نفت، تحقق حاشیه سود معقول برای صنایع و اجتناب از ارزان فروشی مورد توجه باشد.

وی تاکید کرد: قیمت‌گذاری باید به‌گونه‌ای انجام شود تا توسعه متوازن در بالادست و پایین دست صنعت پتروشیمی محقق شود. و این در شرایطی است که در سال‌های گذشته بالادست این صنعت توسعه داشته و توجهی به پایین دست آن نشده است.

اعتصامی با اشاره به اینکه علاوه بر نرخ خوراک عوامل دیگر باید مورد توجه باشد. گفت: دولت باید با عواملی مانند مالیات، توسعه بخش پایین دست را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: می‌توان با ایجاد کمیته نرخ گذاری با همکاری سازمان بورس و شرکت‌های پتروشیمی. وزارت نفت و وزارت اقتصاد و مجلس شورای اسلامی به یک فرمول برای قیمت‌گذاری مطلوب دست پیدا کنیم.

اعتصامی با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری گاز منطقه‌ای است و قابل مقایسه با نفت خام نیست. گفت: فرمول باید بر اساس قانون تغییر کند و آیین‌نامه جدید تدوین شود.

بالا