استعلام قیمت
نرخ ارز

آمونیاک (کاربردها و بازار جهانی)

آمونیاک

در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربردها، روش تولید و بازار جهانی آمونیاک بپردازیم. آمونیاک 25%

آمونیاک ماده ایست که در ایران بیشتر مردم به عنوان ماده اولیه تولید رنگ مو می شناسند، ولی این ماده شیمیایی مصارف گسترده ای دارد. می خواهیم بدانیم غیر از مصارف بهداشتی چه مصارف دیگری دارد.

پس با ما همراه باشید…

آمونیاک چیست؟

آمونیاک به طور طبیعی وجود دارد. و در اثر فعالیت انسان تولید می شود. منبع مهم نیتروژن است. که مورد نیاز گیاهان و حیوانات است. باکتری های موجود در روده می توانند. آمونیاک تولید کنند. آمونیاک گازی بی رنگ با بوی بسیار متمایز است. این بو برای بسیاری از مردم آشناست زیرا آمونیاک در بوی نمک ها، بسیاری از پاک کننده های خانگی و صنعتی .و محصولات تمیز کننده پنجره استفاده می شود.

 گاز آمونیاک را می توان در آب حل کرد. این نوع آمونیاک، آمونیاک مایع یا آمونیاک آبی نامیده می شود. پس از قرار گرفتن در معرض هوای آزاد، آمونیاک مایع به سرعت به گاز تبدیل می شود. آمونیاک مستقیماً در خاک مزارع استفاده می شود. و برای تولید کود برای محصولات کشاورزی، چمنزارها و گیاهان استفاده می شود. بسیاری از پاک کننده های خانگی و صنعتی حاوی آمونیاک هستند.

آمونیاک بی آب به صورت گاز بی رنگ شفاف با بوی قوی ظاهر می شود. به صورت مایع تحت فشار بخار خودش حمل می شود. گاز آمونیاک به طور کلی غیرقابل اشتعال در نظر گرفته می شود. اما در محدوده غلظت بخار مشخص و با اشتعال قوی می سوزد. خطر آتش سوزی در حضور روغن یا سایر مواد قابل احتراق افزایش می یابد.

 

 

آمونیاک

 

کاربردها:

  • حدود 80 درصد این ماده شیمیایی . در کشاورزی به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرد،
  •  همچنین به عنوان گاز مبرد، برای تصفیه منابع آب، در ساخت پلاستیک، مواد منفجره، منسوجات، آفت کش ها، رنگ ها و سایر مواد شیمیایی استفاده می شود،
  • در بسیاری از محلول‌های تمیزکننده خانگی و صنعتی یافت می‌شود، محلول های پاک کننده آمونیاک خانگی با افزودن گاز آمونیاک به آب تولید می شوند و می توانند بین 5 تا 10 درصد آمونیاک باشند،  آمونیاک 25%
  • محلول های آمونیاک برای مصارف صنعتی ممکن است غلظت های 25 درصد یا بالاتر داشته باشند و خورنده باشند.

 

آمونیاک

 

 

تقاضای جهانی و تولید :

تقاضای جهانی برای کودهای مبتنی بر نیتروژن – و آمونیاکی که آن ها به آن وابسته هستند . در حال افزایش است و انتظار می رود با افزایش جمعیت جهان همچنان در حال افزایش باشد.

آمونیاک از گاز طبیعی در چند مرحله محصول کاتالیزوری تولید می شود.

با وجود تقاضای رو به رشد، تامین کنندگان این ماده شیمیایی تحت فشار دائمی برای تولید آمونیاک بیشتر و مقرون به صرفه تر هستند.

کلید بهبود کارایی کارخانه آمونیاک کاتالیزورهای با کارایی بالا است که تولید را قادر می سازد تا استفاده از مواد اولیه خود را بدون سرمایه گذاری در بازسازی های پرهزینه بهبود بخشد.

 

 

آمونیاک

 

 

  بازار جهانی:

اگرچه چشم انداز میان مدت کشاورزی جهان به طور کلی بدون تغییر باقی می ماند، نرخ رشد تولید محصولات کشاورزی به طور پیوسته در حال کاهش است. علاوه بر این، انتظارات برای بهبود کارایی مصرف کود و بازیافت منابع غذایی ارگانیک بیشتر بر تقاضای کود در کشورهای توسعه یافته و تعداد فزاینده ای از اقتصادهای نوظهور فشار وارد می کند. اگرچه تقاضای جهانی کود رشد آهسته ای را تجربه می کند، تقاضا برای محصولات مبتنی بر آمونیاک بهتر است. بیشترین رشد در آسیای جنوبی، آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی پیش بینی می شود. انتظار می رود افزایش قابل توجه تقاضای اوره به این رشد کمک کند، به ویژه در آمریکای لاتین و آسیای شرقی، از جمله چین، برای بخش های صنعتی آن. به طور کلی، انتظار می رود این عوامل بر تقاضا برای بازار جهانی این ماده شیمیایی تأثیر بگذارد.

چین تقریباً 7٪ از کل سطح زیرکشت کشاورزی در سطح جهان را تشکیل می دهد. بنابراین 22٪ از جمعیت جهان را تغذیه می کند. این کشور بزرگترین تولید کننده محصولات مختلف از جمله برنج، پنبه، سیب زمینی و غیره است. از این رو، تقاضا برای آمونیاک که به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرد. حدود 10 درصد از زمین در چین برای کشت مناسب است.

 

 

بازار جهانی

 

 

 

بازار جهانی

 

 

 

خرید:

شرکت علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو، تامین کننده مواد اولیه شیمیایی و پلیمری می باشد. جهت خرید و یا ثبت سفارش ماده آمونیاک می توانید با شماره 88064800 تماس حاصل نمائید. همکاران ما آماده ثبت سفارشات شما می باشند.  آمونیاک 25%

 

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منابع: https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov

       https://www.health.ny.gov

       https://www.topsoe.com

       https://www.mordorintelligence.com

بالا