استعلام قیمت
نرخ ارز

انواع رزین ها و کاربرد آنها

انواع رزین و کاربرد آن

 

 رزین ها و کاربرد آن ها: 

رزین ها موادی ویسکوز هستند که از طریق فرآیند پخت به پلیمرهای سخت تبدیل می شوند. رزین ها به طور طبیعی نیز وجود دارند اما امروزه اغلب به صورت مصنوعی ساخته می شوند. برخی از رزین های مصنوعی خواصی مشابه با رزین های گیاهی طبیعی دارند، اما اکثر آنها بسیار متفاوت هستند. انواع رزین

رزین های مصنوعی انواع و دسته بندی های گوناگونی دارند. برخی از آنها با استری کردن ترکیبات آلی ساخته می شوند. برخی از رزین‌ها بیشتر شبیه پلاستیک‌های ترموست هستند که اصطلاح “رزین” در مورد واکنش دهنده یا محصول یا هر دو به کار می‌رود. اصطلاح “رزین” ممکن است برای یکی از دو مونومر در یک کوپلیمر به کار رود که دیگری “هاردنر (سخت کننده)” نامیده می شود. در پلاستیک های ترموست که فقط یک مونومر دارند، تنها ترکیب مونومر “رزین” نامیده می شود. برای مثال، متیل متاکریلات مایع که در حالت مایع یا چسبناک باشد قبل از پلیمریزه شدن و ست شدن (set)، “رزین” یا “رزین ریخته گری” نامیده می شود. پلی متیل متاکریلات حاصل اغلب اکریلیک یا شیشه اکریلیک نیز نامیده می شود.

در این مقاله به بررسی 12 نوع مختلف رزین و خواص و کاربردهای آنها می پردازیم.

رزین های پلی استر

رزین های پلی استر از واکنش اسیدهای آلی دوعاملی و الکل های پلی هیدریک به وجود می آیند. بسیار انعطاف پذیر هستند و در برابر حرارت، مواد شیمیایی و شعله مقاومت عالی دارند. معمولا کم هزینه هستند و برای ساخت و ساز، لمینیت، اصلاح پرکننده ها، چوب اسکی، میله های ماهیگیری، اجزای هواپیما و کشتی، پوشش ها، لوازم تزئینی و بطری ها استفاده می شوند.

 

رزین

رزین های فنولیک

رزین های فنولیک نوعی رزین ترموست هستند. مستحکم، مقاوم در برابر حرارت و ضربه هستند و مقاومت بالایی در برابر خوردگی شیمیایی و نفوذ رطوبت دارند. رزین های فنولی به راحتی ماشین کاری می شوند. برای اشباع رزین، لنت ترمز، اجزای الکتریکی، لمینیت ها، چسب های سیمان، چسب های باند شده و قالب ها استفاده می شوند. انواع رزین

 

فنولیک

رزین های آلکیدی

رزین‌های آلکیدی، رزین‌های پلی استر ترموپلاستیک هستند که از گرم کردن الکل‌های پلی‌هیدریک با اسیدهای پلی‌بازیک ایجاد می‌شوند. آنها خواص الکتریکی و حرارتی عالی و مقاومت شیمیایی خوبی دارند. کم هزینه هستند و برای عایق های الکتریکی، قطعات الکترونیکی، پرکننده های بتونه و رنگ استفاده می شوند.

 

پوشش اپوکسی

رزین های پلی کربنات

رزین های پلی کربنات ترموپلاستیک هایی هستند که عموماً از بیسفنول A و فسژن تولید می شوند. دارای ضریب شکست بالا، پایداری ابعادی الکتریکی و حرارتی، مقاومت در برابر لکه شدن و مقاومت در برابر فیلتراسیون هستند. برای جایگزینی با فلزات، کلاه ایمنی، لنزها، قطعات الکتریکی، فیلم عکاسی و عایق ها استفاده می شوند. انواع رزین

رزین های پلی آمید

رزین های پلی آمیدی حاوی یک گروه آمیدی به عنوان بخش تکرار شونده از زنجیره های مولکولی خود می باشند. قالب گیری آسانی دارند، مستحکم و مقاوم و سبک وزن هستند. ضریب اصطکاک پایینی دارند و در برابر سایش و مواد شیمیایی مقاوم هستند. برای یاتاقان های بدون روغن کاری، الیاف، چرخ دنده ها، نخ بخیه، تایر ها، بند ساعت، بسته بندی و بطری ها استفاده می شوند.

رزین های پلی اورتان

رزین های پلی اورتان کوپلیمرهایی هستند که از اجزای پلی ال و ایزوسیانات تشکیل شده اند. آنها در ترکیب با سایر رزین ها بسیار متنوع بوده و خاصیت کشسانی و چسبندگی فیلم بالایی به زیرلایه ها دارند. رزین های پلی یورتان همچنین تعادل خوبی در ازدیاد طول و سختی دارند. از آنها برای عایق، الاستومرها، چسب ها و آسترهای فوم در لباس استفاده می شود.

رزین های سیلیکونی

رزین های سیلیکونی قبلاً با سیلیکات سدیم و کلروسیلان های مختلف ایجاد می شدند، اما اکنون اغلب با تترا اتوکسی سیلان یا اتیل پلی سیلیکات و چندین دی سیلوکسان تشکیل می شوند. پایداری حرارتی و اکسیداتیو خوبی دارند و انعطاف پذیر و آب گریز هستند. رزین های سیلیکونی به دلیل ساختار شبکه ای سه بعدی خود لایه های سختی را تشکیل می دهند. آنها در لاستیک، لمینیت ها، رزین های کپسول دار، ضد کف ها و کاربردهای مقاوم در برابر آب استفاده می شوند.

رزین های اپوکسی

رزین های اپوکسی که پلی اپوکسیدها نیز نامیده می شوند، نوعی از پیش پلیمرها و پلیمرهای واکنش پذیر هستند که حاوی گروه های اپوکسید می باشند. دارای مقاومت شیمیایی و حرارتی عالی و خاصیت چسبندگی قوی هستند. رزین های اپوکسی در لمینت ها، چسب ها، کفپوش ها، آسترها، پیشران ها و پوشش های سطحی استفاده می شوند.

رزین های پلی اتیلن

رزین های پلی اتیلن رایج ترین نوع رزین هستند که سالانه بیش از 100 میلیون تن تولید می شود. مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و بخار یا رطوبت داشته و انعطاف پذیری بالایی دارند. در بسته بندی لمینت ها و فیلم ها، ظروف، عایق کابل، پوشش ها، اسباب بازی ها، قالب ها، آسترها و لوله ها و تیوب ها استفاده می شوند.

رزین های اکریلیک

رزین های اکریلیک مواد پلاستیکی گرمانرم یا گرما سختی هستند که از اسید اکریلیک، متاکریلیک اسید یا سایر ترکیبات مرتبط تولید می شوند. شفاف بوده و استحکام کششی خوبی دارند. رزین های اکریلیک در برابر ضربه و UV مقاوم هستند. رزین های اکریلیک در پانل های ساختاری و تزئینی، چسب ها، الاستومرها، پوشش ها، تابلوها و کاشی های شفاف کاربرد دارند.

 

رزین آکریلیک

رزین های پلی استایرن

رزین های پلی استایرن پلیمرهای هیدروکربنی آروماتیک هستند که از مونومر استایرن ساخته می شوند. ارزان هستند و تولید آنها آسان است و در برابر اسیدها، قلیاها و نمک ها مقاومت عالی دارند. رزین های پلی استایرن شفافیت و انعطاف پذیری خوبی نیز دارند.در عایق، لوله ها، فوم ها، برج های خنک کننده، لاستیک، تجهیزات خودرو و داشبورد استفاده می شوند.

رزین های پلی پروپیلن

رزین های پلی پروپیلن نوعی رزین پلیمری ترموپلاستیک هستند که حاوی BPA نیستند. آنها بی رنگ و بی مزه، با چگالی کم و مقاومت خوب در برابر حرارت هستند. آنها را می توان استریل کرد، بنابراین اغلب در تجهیزات پزشکی استفاده می شود. رزین های پلی پروپیلن مقاومت شیمیایی خوبی نیز دارند. آنها در اسباب بازی ها، قطعات الکترونیکی، لوله و تیوب، الیاف و رشته ها و پوشش ها کاربرد دارند.

 

پلی پروپیلن

 

شرکت علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو، تامین کننده مواد اولیه شیمیایی می باشد. جهت خرید رزین اپوکسی با شماره 88064800 تماس حاصل نمائید. کارشناسان ما آماده ثبت سفارش و یا ارائه مشاوره تخصصی به شما عزیزان می باشند.  انواع رزین

بالا