استعلام قیمت
نرخ ارز

بازار جهانی نفت در سال 2023

بازار جهانی نفت در سال 2023

 

یکی از معتبرترین و به موقع ترین داده ها، پیش بینی ها و تحلیل ها در مورد بازار جهانی نفت در جهان توسط آژانس بین المللی ارائه می شود. این گزارش ها شامل آمار دقیق و تفسیر در مورد عرضه، تقاضا، موجودی‌ها، قیمت‌ها و فعالیت‌های پالایشی نفت می باشد. که ما در این بخش از مقاله کانگورو به بررسی بیشتر بازار نفت در سال 2023 پرداختیم.

بازار جهانی نفت در سال 2023

تقاضای جهانی نفت با 2.4 میلیون بشکه در روز و سال 2023 به 102.3 بشکه در روز خواهد رسید. که به عنوان یک رکورد جدید می توان آن را ثبت کرد. تقاضای نفت در چین و در ماه آوریل به بالاترین حد خود یعنی 16.3 میلیون بشکه در روز رسید. لازم به ذکر است، که دیگر کشورها 90% سودهای امسال را تشکیل می دهند، زیرا تقاضای سازمان اقتصادی که به اصطلاح به آنOECD   گفته می شود، در تولید فعلی ضعیف می باشند.
اوپک پلاس با افزایش 1.9 میلیون بشکه در روز و در سال 2023 می رسد. و در سال آینده به 1.2 میلیون بشکه در روز، پیشتاز رشد عرضه جهانی تا سال آینده است.
امسال پیش بینی می شود، که عرضه کل نفت در سال جاری 101.3 میلیون بشکه در روز، و سال آینده 102.3 میلیون بشکه در روز برسد. در ماه مه پس از کاهش اوپک پلاس از سوی برخی تولیدکنندگان، عرضه جهانی نفت با 660 کیلو بشکه در روز کاهش یافت و به 100.6 میلیون در روز رسید.

صادرات نفت روسیه

صادرات نفت روسیه در ماه مه به 260 کیلو بشکه در روز کاهش پیدا کرد. و به 7.8 میلیون بشکه در روز رسید. که نسبت به سال گذشته تا حد زیادی  بدون تغییر بود.
این نکته را نیز در نظر داشته باشید. که صادرات نفت خام به 90 کیلو بشکه در روز افزایش پیداکرد. و در عین حال به 5.2 میلیون بشکه در روز رسید. این آمار در صورتی است که صادرات محصولات با 350 کیلو بشکه در روز کاهش پیدا کرد، و 2.6میلیون در روز رسید. این نکته را نیز در نظر بگیرید، که کشورهای چین و هند حداقل 56% از کل صادرات روسیه تشکیل می دهند. و کشورهای آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین 12% دیگر را تشکیل می دهند.

ظرفیت جهانی پالایشگاه‌ها در سال 2023

ظرفیت جهانی پالایشگاه ها در سال 2023 به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز رسیده است. و در سال آینده با میانگین 83.4 میلیون در روز افزایش می یابد.
همانطور که انتظار می رود، کاهش نفت خام OECD   در سال آینده بیش از 1.3 میلیون بشکه در روز می باشد.

بازار نفت در جهان

بازار نفت در جهان در حال تلاش برای یکسان سازی و جهت گیری هستند، زیرا داده های متناقض، دنیا را دچار مشکل می کند. و این تناقض در صورتی است. که قیمت نفت نسبت به قبل با وجود کسری عرضه قریب الوقوع، با 73 دلار در هر شبکه معامله می شود.
تقاضای جهانی نفت همچنان با شرایط چالش برانگیز اقتصاد قرار است. در سال 2023 به میزان 2.4 میلیون بشکه در روز افزایش و نسبت به سال گذشته با 2.3 میلیون در روز تغییر پیدا کند.چین 60 درصد از دستاوردها را به خود اختصاص داده است، با افزایش استفاده از حمل و نقل و پتروشیمی که تقاضای آشکار در آوریل را به بالاترین حد خود یعنی 16.3 میلیون بشکه در روز رساند. تقاضای هند نیز به همان اندازه قوی و آخرین آمارهای مربوط به ماه مه نشان می دهد، که هم بنزین و دیزل رکورد شکسته اند.

قیمت نفت خام

قیمت نفت خام از میانگین 79 دلار در هر بشکه. در نیمه دوم سال 2023 به میانگین 84 دلار در هر شبکه افزایش می یابد. و در سال 2024 ابهام قابل توجهی در رابطه با رشد اقتصادی وجود دارد.

مصرف جهانی نفت

مصرف جهانی سوخت مایع 1.6 میلیون بشکه در روز و در سال 2023 و در 1.7 میلیون بشکه در سال 2024  افزایش می یابد.

در آخر

انتظار می‌رود، تقاضای نفت از نظر فصلی و ساختاری در ادامه سال  رو به افزایش باشد. کاهش عمیق‌تر برخی از تولیدکنندگان اوپک پلاس در حالی آغاز شد. که تولید از اقلیم کردستان شمالی عراق و برخی از ماسه‌های نفتی کانادا همچنان بسته بود. کاهش کلی ناشی از افزایش فصلی 330 کیلوبایت در روز در سوخت های زیستی همراه با جریان های بیشتر از نیجریه و جاهای دیگر بود. که در ماه ژوئن تولید را با 1 میلیون بشکه در روز کاهش  می دهد. و به 9 میلیون بشکه در روز و پایین ترین سطح در دو سال گذشته برساند.
پیش بینی می شود که رشد عرضه در سال آینده افزایش خود را برای شتاب از دست دهد.
در صورتی که در سال 2023 با 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. و در سال 2024 به نصف رشد یعنی 1.2  میلیون بشکه در روز در ایالات متحده می رسد.

منبع: وبسایت iea.org

بالا