استعلام قیمت
نرخ ارز

بازار دلار افزایشی شد

بازار دلار افزایشی شد

نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران به کانال ۵۰ هزار تومانی بازگشت. در حالی که در بازار ۲ روز پایانی آذر ماه قیمت دلار در سطوح قیمتی انتهای کانال ۴۹ هزار تومانی معامله می‌شد. نرخ این ارز در بازار روز گذشته به کانال بالاتر بازگشت.

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، به عقیده برخی از فعالان کف بازار رویکرد جدید روسیه نسبت به موضوع جزایر سه‌گانه ریسک جدیدی است که انعکاس آن در بازار ارز مشاهده می‌شود.

ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه روز چهارشنبه در شهر مراکش برگزار شد. اظهارنظر طرفین روس درخصوص مساله جزایر سه‌گانه در بیانیه پایانی این نشست. به گونه‌ای بود که موجب واکنش مسوولان کشور شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «روسیه از راه‌حل‌ها و ابتکارات صلح‌آمیز با هدف حل مناقشه از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری، بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، حمایت می‌کند.» به عقیده برخی از تحلیلگران سیاسی- اقتصادی حمایت روسیه از طرفین عرب در رابطه با این مساله ریسک‌های جدیدی برای بازار کشور دارد.

علاوه بر آن تمرکز سرمایه‌گذاری بانک مرکزی در کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز موضوعی است. که در صورت راه یافتن پرونده جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی دادگستری می‌تواند بازار ارز را تهدید کند.

واکنش به یک حمایت

دیروز شنبه ۲ دی ماه روند نرخ‌ها در بازار ارز تهران افزایشی شد. فعالان کف بازار از تاثیر حمایت روسیه از اعراب در شکل‌گیری این روند افزایشی سخن می‌گویند. کارشناسان نیز تاثیر این حمایت را رد نکرده.و معتقدند که تکرار این اشتباه از سوی روسیه می‌تواند.احتمال راه یافتن پرونده جزایر ایرانی به دیوان‌های بین‌المللی را افزایش دهد.

البته این در حالی است.که وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو.با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود از تمامیت ارضی ایران حمایت کرد و گفت: «حاکمیت و تمامیت ارضی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده و این سیاست رسمی مسکو هیچ‌گاه نباید.مورد تردید قرار گیرد.

ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست.مراکش به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم.» برخی از کارشناسان معتقدند که فارغ از موضوع حمایت روسیه، بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی بانک مرکزی در کشور‌های حوزه خلیج فارس وجود دارد در نتیجه درصورت جدی‌تر شدن اختلافات با امارات، ریسک‌های جدیدی برای بازار ارز به وجود می‌آید.

تابلو‌های سبز بازار شنبه

قیمت دلار آزاد در بازار روز گذشته به کانال بالاتر بازگشت. هر برگ دلار آزاد که در واپسین معاملات هفته گذشته در رقم ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شد، صبح روز گذشته فعالیت خود را حوالی رقم ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان آغاز کرد.

البته تا ساعات پایانی بازار بخش ۵۰ تومانی از این رشد قیمت جبران شد. و در نهایت پرونده دلار ۲ دی در رقم ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شد. همچنین نرخ سکه طلا طرح جدید نیز در بازار عصر روز گذشته رشد قیمتی ۱۶۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در رقم ۲۹میلیون و ۴۱۰ هزار تومان معامله شد.

بالا