استعلام قیمت
نرخ ارز

بازگشت رونق به معاملات پلیمرها

بازگشت رونق به معاملات پلیمرها

بررسی معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی آذرماه نشان می‌دهد. که با وجود افزایش نرخ ارز مبنای قیمت‌گذاری، قیمت‌های جهانی به عنوان مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار بر تعیین قیمت‌های داخلی عمل کرده است.

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، از این‌رو در دو هفته نخست آذرماه میزان عرضه محصولات پتروشیمی در بازار فیزیکی روند کاهشی داشت. اما در هفته منتهی به ۲۴آذرماه میزان عرضه نسبت به هفته پیشین ۰.۷‌درصد افزایشی شد. میزان معاملات نیز ۳.۹‌درصد رشد را به ثبت رساند.

معاملات هفته منتهی به ۲۴آذرماه در بازار فیزیکی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی نشان می‌دهد. که در هفته منتهی به ۲۴آذرماه بیش از ۱۰۲‌هزار تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد. که برای این محصولات تقاضای بیش از ۱۶۵‌هزار تنی به ثبت رسید. و در نهایت ۹۳‌هزار تن محصول پلیمری از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

به این ترتیب طی هفته گذشته ۹۱‌درصد عرضه‌‌‌ها در رینگ پلیمرها معامله شدند. همچنین در چهارمین هفته از آذرماه بیش از ۴۷‌‌‌هزار و ۵۲۰تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس‌‌‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضای بیش از ۳۴هزار و ۱۹۵تنی به ثبت رسید. و در نهایت به فروش ۳۰‌‌‌هزار و ۹۲۰تن محصول از این بازار منجر شد. به این ترتیب ظرف هفته گذشته ۶۵‌‌‌درصد عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها معامله شدند.

مقایسه آمار هفته‌های چهارم و سوم آذرماه نشان می‌دهد. که میزان عرضه، تقاضا و معاملات به ترتیب ۰.۷درصد، ۳.۳‌درصد و ۳.۹‌درصد افزایش داشته است.  میزان رقابت در هفته منتهی به ۲۴آذرماه ۶۷۰میلیارد و ۱۵میلیون تومان به ثبت رسید. و در مقایسه با هفته گذشته ۲۶‌درصد افزایش داشت.

پلی‌اتیلن ترفتالات بطری گرید BG۷۸۵ و BG۷۸۱ به ترتیب با ۹۷ و ۹۲‌درصد بیشترین میانگین ‌درصد رقابت‌‌‌ها را به خود اختصاص دادند. پلی‌پروپیلن شیمیایی EP۵۴۸T و پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG۸۲۱ به ترتیب با ۸۹ و ۸۶‌درصد در جایگاه‌‌‌های بعدی بیشترین میانگین ‌درصد رقابت‌‌‌ها ایستادند. لازم به ذکر است که قیمت‌گذاری پلی‌اتیلن ترفتالات بطری بر مبنای نرخ ارز تثبیتی (۲۸‌هزار و ۵۰۰تومان) انجام می‌شود.

کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

بررسی معاملات رینگ فیزیکی محصولات پلیمری و شیمیایی در چهار هفته ابتدایی آذرماه نشان می‌دهد. که کاهش میزان عرضه محصولات پلیمری (به‌خصوص گریدهای شیمیایی و در مقایسه با ظرفیت تولید) پرطرفدار همچون پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها به ثبت رقابت‌‌‌های سنگین قیمتی در بازار فیزیکی بورس‌کالا طی هفته‌‌‌های گذشته منجر شده است.

از این‌رو اجرای اورهال (سالانه) شرکت‌های پتروشیمی و کاهش تامین خوراک از مهم‌ترین عواملی که موجب کاهش. عرضه برخی محصولات پلیمری طی هفته‌‌‌های پیشین در رینگ فیزیکی شدند به شمار می‌‌‌آیند. با این حال بخشی از کاهش میزان تولید. و در نتیجه افت عرضه از ابتدای آذرماه رفع شد، بنابراین رینگ محصولات پلیمری با فروکش هیجان خرید در برخی محصولات مواجه شد.

این در حالی است که همچنان رینگ برخی محصولات نظیر پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌های شیمیایی با کسری عرضه در برابر تقاضای جدی مواجه بود. و رقابت سنگین قیمتی را تجربه کرد. در این شرایط برخی واحدهای پتروشیمی. وعده افزایش تولید این محصول را داده‌‌‌اند که تحقق این وعده می‌‌‌تواند تب و تاب خرید آن در رینگ فیزیکی را طی هفته‌‌‌های آینده کاهش دهد.

بررسی قیمت‌های پایه محصولات پلیمری و شیمیایی اعلام‌شده در روز ۱۹آذرماه گویای آن بود که نرخ تسعیر ارز در تعیین بهای پایه عمده محصولات پلیمری برای نخستین مرتبه به کانال ۳۸‌‌‌هزار تومانی صعود کرد و از این‌رو افزایش نرخ تسعیر ارز بر صعودی شدن قیمت پایه محصولات پتروشیمی تاثیر مستقیم گذاشته است. به طوری که قیمت پایه بیش از ۵۰‌درصد. محصولات پلیمری و شیمیایی طی هفته گذشته افزایشی اعلام شد.

از طرفی قیمت جهانی محصولات پلیمری و شیمیایی طی چند هفته اخیر همراه با نوسان بود. که با توجه به اتفاقاتی که در دنیا در حال رخ دادن است. قیمت محصولات پتروشیمی در بارار جهانی روند کاهشی را در پیش گرفته که این موضوع در مقابل فاکتور موثر بر قیمت‌های داخلی همچون تسعیر نرخ ارز قرار می‌گیرد و به نوعی از شتاب افزایش قیمت‌های پایه می‌‌‌کاهد.

ادامه عقب‌‌‌نشینی قیمت نفت

همچنین طی هفته گذشته قیمت نفتا که به عنوان محصولی تاثیرگذار بر قیمت‌گذاری پتروشیمی‌ها شناخته شده است. با افت قیمت همراه بود و به کانال ۶۱۲دلار و ۴۵سنت به ازای هر تن رسید. که این عقب‌‌‌نشینی قیمت نفتا در بازارهای جهانی ادامه کاهش. قیمت‌های جهانی محصولات پلیمری و پتروشیمی را پیش‌بینی می‌کند.

از این‌رو نوسان در بازارهای جهانی موجب شده است. تا حجم معاملات در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران نیز روند کاهشی را در پیش بگیرد. بررسی روند معاملات محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌‌‌کالا نشان می‌دهد. که هیجان خرید برای بیشتر محصولات از رینگ فیزیکی عقب‌‌‌نشینی کرده. و کاهش رقابت قیمتی برای اغلب کالاها رقم خورده است.  قیمت نفتا در روز ۲۵ آذرماه با ۹.۲۲دلار کاهش روزانه به ۶۲۷دلار و ۷۸سنت رسید.

با توجه به موضوع جنگ در منطقه خاورمیانه و تاثیرات ناشی از آن بر تولید و معاملات نفت، قیمت نفتا نسبت به ماه قبل ۰.۲۳‌درصد کاهش یافته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته. نیز حدود ۶‌درصد کاهش را به ثبت رسانده است.

شاخص برنت از روز ۱۲دسامبر روند صعودی را در پیش گرفته و به کانال ۴۶دلار و ۷۸۰سنت رسیده است. که می‌‌‌تواند بر معاملات آتی بازارهای فیزیکی محصولات پتروشیمی تاثیرگذار باشد.  شرکت بورس‌کالای ایران اعلام کرد که روز دوشنبه ۲۷آذرماه حدود ۲۴‌هزار و ۸۹۳تن محصول پتروشیمی در بازار فیزیکی عرضه خواهد شد. که نسبت به‌ روز معاملاتی هفته گذشته (۲۰آذرماه) با میزان عرضه ۲۷‌هزار و ۱۶۹تن حدود ۲‌هزار و ۲۷۶تن محصول پتروشیمی کمتر عرضه خواهد شد.


بالا