استعلام قیمت
نرخ ارز

خطرناک ترین مواد شیمیایی جهان

خطرناک ترین مواد شیمیایی جهان

زندگی مدرن پر از مواد شیمیایی است، اما برخی از آنها خطرناک تر هستند. می توانند خطرات جدی برای سلامتی و زیست محیطی در صنعت، کشاورزی یا محصولات مصرفی روزمره به همراه داشته باشند.

از مواد سرطان‌زا گرفته تا نوروتوکسین‌ها، بسیاری از مواد شیمیایی بسیار خطرناک شناخته شده‌اند منظور از نوروتوکسین ها زهر فلج کننده عصبی است، که بر روی سیستم های عصبی اثر می گذارد.

دربخش از مقاله قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به برخی از خطرناک‌ترین مواد شیمیایی جهان بیندازیم، پس با ما همراه باشید. خواص، کاربردها و خطرات آن‌ها برای سلامت انسان و محیط‌زیست را بررسی می‌کنیم. اگرچه این مواد شیمیایی در بسیاری از محصولات و فرآیندها استفاده می‌شوند، اما دانستن نحوه عملکرد آنها ضروری است تا بتوانیم اثرات آنها را کاهش دهیم و خود و جوامع خود را ایمن نگه داریم.

بنابراین، بیایید برخی از خطرناک ترین مواد شیمیایی را که امیدواریم هرگز با آنها تلاقی نخواهیم کرد، بررسی کنیم.

کشنده ترین ماده چیست؟

تعداد زیادی از کشنده ترین مواد شیمیایی وجود دارد. اما یکی از قوی ترین سموم روی این سیاره سم بوتولینوم است. این باکتری توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ساخته می شود و به مقدار کمی برای جراحی زیبایی استفاده می شود.

مواد شیمیایی خطرناک دیگری نیز وجود دارد. این مواد شامل مواردی مانند:

تری فلوراید کلرماده N – یک پیشرفت ناخوشایند نازی ها. ظاهراً می تواند آزبست را بسوزاند – بعداً در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

Azidoazide Azide – به عقیده بسیاری این ماده منفجره ترین ترکیبی است که تا کنون ایجاد شده است. همچنین نام بسیار جالبی دارد، اگرچه نام شیمیایی کامل آن 1-Diazidocarbamoyl-5-azido tetrazole است.

دی متیل کادمیوم – برخی آن را سمی ترین ماده شیمیایی در جهان می دانند. این یک معرف در سنتز آلی و رسوب بخار شیمیایی متالارگانیک است.

فلوئوروآنتیمونیک اسید – این می تواند قوی ترین اسیدی باشد که تا کنون ابداع شده است. این ترکیبی از هیدروژن فلوراید و پنتا فلوراید آنتیموان است. چیزی نیست که با آن قاطی شود!

خطرناک ترین گاز جهان چیست؟

مانند سوال قبلی، گازهای بسیار خطرناک زیادی در جهان وجود دارد. برخی از خطرناک ترین آنها عبارتند از:

سولفید هیدروژن – در غلظت های کافی، استنشاق این گاز منجر به کما و مرگ می شود.

آرسین – این گاز به هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون شما حمله می کند. در غلظت 250 ppm، آرسین کشنده است.

کلر – استنشاق کلر در غلظت های بیش از 1000 پی پی ام معمولا کشنده است.

البته گازهای ناخوشایند بسیار بیشتری نیز وجود دارد.

ده تا از خطرناک ترین مواد شیمیایی کدامند؟

مواد شیمیایی زیادی وجود دارد که به طور بالقوه می تواند باعث آسیب شدید یا حتی مرگ شود. در اینجا 10 مورد از آنها وجود دارد.

باتراکوتوکسین برای شما خیلی خوب نیست.

Batrachotoxin یکی از قوی ترین سموم غیر پپتیدی است که برای انسان شناخته شده است. معمولاً در دارت های سمی از قورباغه های دارت سمی استفاده می شود.

این یک آلکالوئید استروئیدی بسیار قوی است که سمیت قلبی و عصبی دارد. تا به امروز، هیچ پادزهری ایجاد نشده است.

جالب است که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برای اینکه قورباغه ها این ماده شیمیایی را ترشح کنند، باید رژیم غذایی حاوی سوسک های Melyrid داشته باشند. مکانیسم این امر هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است که سوسک ملیرید باتراکوتوکسین یا پیش سازهای آن را از طریق رژیم غذایی خود جمع می کند.

تری فلوراید کلر به دلیل توانایی آن در خوردگی شیشه معروف است. این یک ترکیب به اصطلاح اینترهالوژن است که بی رنگ، بسیار خورنده و یک ماده شیمیایی بسیار واکنش پذیر است.

این عمدتا به عنوان یک جزء سوخت موشک استفاده می شود و فقط می تواند در ظروف فلزی تحت درمان با فلوئور ذخیره شود. هنگامی که این ماده شیمیایی تند و زننده با آب برخورد می کند، واکنش بسیار انفجاری ایجاد می کند.

سیانید پتاسیم در گذشته باعث مرگ برخی افراد برجسته شده است.

سیانید پتاسیم یک ماده شیمیایی بسیار سمی است که در عرض چند دقیقه می کشد. به همین دلیل در طول تاریخ توسط برخی افراد سرشناس به عنوان قرص انتحاری استفاده می شده است.

قربانیان شامل افرادی مانند اوا براون (شریک قدیمی هیتلر)، جوزف گوبلز، هاینریش هیملر، آلن تورینگ و بسیاری دیگر هستند. حشره شناسان حرفه ای همچنین از آن به عنوان یک عامل کشنده در جمع آوری کوزه ها برای نمونه های حشرات حساس استفاده می کنند.

VX در سلاح های شیمیایی استفاده می شود.

وی ایکس یا عامل سمی ایکس، یک عامل عصبی خطرناک است که به طور خاص برای استفاده در جنگ طراحی شده است. این توسط محققان نظامی بریتانیا ساخته شده است و در دوزهای پایین 10 میلی گرم کشنده است.

این یک ترکیب شیمیایی مصنوعی در کلاس ارگانوفسفره، به طور خاص، یک تیوفسفونات است.

VX می تواند از طریق استنشاق یا جذب در پوست وارد بدن شود و به راحتی در محیط تجزیه نمی شود. قرار گرفتن در معرض VX با ایجاد اختلال شدید در سیگنال دهی بین سیستم عصبی و عضلانی، منجر به فلج طولانی مدت تمام عضلات بدن، از جمله دیافراگم، و مرگ در اثر خفگی می شود.

سم بوتولینوم A که با نام بوتاکس نیز شناخته می شود.

بوتاکس یا سم بوتولینوم A یک ماده شیمیایی آرایشی در همه جا حاضر است که یکی از سمی ترین مواد شیمیایی موجود در طبیعت است. باکتری کلستریدیوم بوتولینوم و سایر گونه های مرتبط این پروتئین عصبی را تولید می کنند.

آنقدر سمی است که فقط 1.3-2.1 نانوگرم در کیلوگرم از آن در صورت تزریق برای کشتن کسی کافی است. بنابراین ممکن است بپرسید چرا در جراحی های زیبایی از آن استفاده می شود؟

به دلیل توانایی آن در فلج کردن عضلات، برای درمان چین و چروک مناسب است و در صورت استفاده در دوزهای کوچک از اسپاسم عضلانی جلوگیری می کند.

ریسین بسیار بد است.

ریسین به طور گسترده ای به عنوان یک ماده شیمیایی خطرناک شناخته می شود. با این حال می توان آن را به راحتی در دانه های گیاهان روغن کرچک یافت.

این یک سم بسیار قوی است و دوز آن به اندازه چند دانه نمک خوراکی باعث مرگ انسان می شود. ریسین برای مدتی به دلیل کاربردهای بالقوه آن در جنگ مورد بررسی قرار گرفت، اما در نهایت به جای آن به سلاح سارین تبدیل شد.

سارین در عرض چند دقیقه شما را خواهد کشت.

سارین یک عامل عصبی بسیار قوی است که در کمتر از ده دقیقه قربانیان را می کشد. این شما را از طریق خفگی می کشد زیرا ماهیچه های ریه شما به دلیل استنشاق فلج می شوند.

سارین به طور گسترده توسط بسیاری از مقامات به عنوان یک سلاح بالقوه کشتار جمعی در نظر گرفته می شود. برای این منظور، تولید و ذخیره آن توسط کنوانسیون سلاح های شیمیایی 1993 کاملاً غیرقانونی شد و به عنوان مواد جدول 1 طبقه بندی شد.

سارین به طور گسترده توسط بسیاری از مقامات به عنوان یک سلاح بالقوه کشتار جمعی در نظر گرفته می شود. برای این منظور، تولید و ذخیره آن توسط کنوانسیون سلاح های شیمیایی 1993 کاملاً غیرقانونی شد و به عنوان مواد جدول 1 طبقه بندی شد.

شایعه شده است که استریکنین اسکندر مقدونی را کشته است.

استریکنین مورد علاقه قدیمی قاتلان و مسموم کننده ها در طول تاریخ است. در حالی که معمولاً برای ارسال آفات ناخواسته استفاده می شود، می توان از آن برای انسان نیز استفاده کرد.

شایعه شده است که ممکن است از آن برای کشتن شخصیت های تاریخی مانند اسکندر کبیر و رابرت جانسون، موسیقیدان مشهور بلوز استفاده شده باشد.

نیکوتین بسیار قوی است.

گیاهان نیکوتین را به عنوان مکانیزم دفاعی در برابر افات توسعه دادند. به همین دلیل، یکی از قوی ترین سموم در جهان است.

علاوه بر این که در دوزهای کم بسیار مفید است، قرار گرفتن در مقدار کافی آن کشنده خواهد بود. طبق گفته موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH)، قرار گرفتن در معرض 5 میلی گرم گرم در متر مکعب نیکوتین “فورا برای زندگی و سلامتی خطرناک است.”

سیانید سدیم شما را در چند ثانیه می کشد

بالا