استعلام قیمت
نرخ ارز

عراق حجم و نوع صادرات ایران به این کشور را اعلام کرد.

عراق حجم و نوع صادرات ایران به این کشور را اعلام کرد

بنیاد مطالعات و رایزنی های اقتصادی «عراق المستقبل»(عراق آینده) امروز(یکشنبه) حجم صادرات ایران به عراق و ماهیت کالاهای صادراتی به این کشور را اعلام کرد.

به گزارش کانگورو به نقل از شفقنا، بغدادالیوم نوشت: «منار العبیدی» رئیس این بنیاد در گفتگو با همین خبرگزاری گفت: «جناح­های مختلفی که به معاملات تجاری اهتمام می  ورزند. سوالاتی را درباره حجم صادرات ایران به عراق و ماهیت. کالاهای صادراتی این کشور به عراق مطرح می کنند.»

العبیدی افزود: «براساس داده های طرف ایرانی، حجم کالاایران به عراق تقریبا ۱۱ میلیارد دلار است. که صادرات گاز و برق ایران به عراق پنج الی شش میلیارد دلار است.»

وی با بیان اینکه «حجم سایر کالاهای ایران به عراق از مرز شش میلیارد دلار در سال فراتر نمی رود». اظهار کرد: سنگ آهن، فولاد و مواد ساخته شده..از آهن ۲۳ درصد از کل را به خود اختصاص داده اند. که بیشترین حجم صادرات ایران به عراق را شامل می شود. و در مورد سوخت و مشتقات نفتی این میزان به ۱۳ درصد می رسد.

این مقام عراقی افزود: مواد پلاستیکی ۱۲ درصد از.کل صادرات ایران به عراق، میوه و تره بار ۱۰ درصد و مصالح ساختمانی و سرامیک ۶.۴ درصد از کل صادرات این کشور به عراق را شامل می شود.»

العبیدی در پایان گفت: «ارزش حجم صادرات مجدد کالاها از عراق به ایران مشخص نیست. زیرا بیشتر این کالاها از طریق مراکز غیررسمی و یا قاچاق صادر می شوند. و داده های موثقی در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال با توجه به داده های وارات عراق و الگوی مصرف شهروندان عراقی، انتظار می رود.حجم کالاها مجدد از عراق به ایران به حدود ۱۰ میلیادر دلار آمریکا برسد. که شامل بسیاری از کالاها مانند وسایل برقی و الکترونیکی، لاستیک و دیگر موادی می شود که عراق وارد می کند. و مجددا به ایران صادر می شوند بنابراین کنترل گذرگاههای مرزی بین دو کشور می تواند. تا حد زیادی به مشخص شدن حجم مبادلات تجاری بین دو طرف کمک کند.

بالا