استعلام قیمت
نرخ ارز

ماه استراحت بازارها

بازار سکه

بازار سکه

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، اردیبهشت، ماه آرامش بازارها بود. بر اساس آمارها در این ماه دلار ۱/ ۱درصد و سکه حدود یک‌درصد نوسان داشت. رشد شاخص بازار سهام نیز در دومین ماه سال جاری منفی ۹/ ۰درصد گزارش شد.

البته آمارها نشان می‌دهد که در دو ماه نخست سال جاری، بورس بازدهی بیشتری نسبت به طلا و دلار ثبت کرده است. نوسان کم‌عمق بازارها در ماه میانی بهار چند پیام دارد. نخست اینکه احتمالا سیگنال ثبات بازارها در تورم نیز منعکس می‌شود. و رشد ماهانه شاخص قیمت‌ها نیز نسبت به ماه‌های قبل افت خواهد کرد.

تداوم این روند می‌تواند فرصت سیاستگذاری را برای مهار تورم پدید آورد. نکته دیگر اینکه در ماه دوم. خبرهای مثبت سیاسی بر خبرهای بد غلبه داشت و این فضای سیاسی نیز پیام خود را به بازارهای دارایی منعکس می‌کرد. کاهش تب بازارها در ماه دوم، کمی سرمایه‌گذاران بازار سهام را نگران کرده. هرچند تحلیل‌ها حاکی از آن است که شاخص بازار سهام در ماه‌های آینده پتانسیل رشد را خواهد داشت.

بررسی‌های آماری حاکی از آن است که برآیند تحرکات 3 بازار دلار. سکه و بورس در اردیبهشت رقم قابل توجهی نبوده و شاخص بازدهی هر یک از بازار‌های ذکر شده. در بازه منفی یک تا مثبت یک درصد ثبت شده است.

بر این اساس هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی از روز‌های پایانی فروردین ماه تا دیروز 31 اردیبهشت از رقم 51 هزار و 380 تومان به رقم 51 هزار و 950 تومان رسیده. و با 1/ 1 درصد رشد پیشتاز بازار‌های سرمایه در معاملات ماه دوم سال جدید بوده است.

رتبه دوم این رقابت از آن سکه طلا طرح جدید با حدود 98/ 0 درصد رشد بوده و شاخص کل بازار سهام. نیز در بازه زمانی ذکر شده با منفی 9/ 0 درصد در جایگاه سوم ایستاد. البته گفتنی است که رصد‌های صورت گرفته از معاملات اسکناس آمریکایی و سکه طلا در ماهی که گذشت حاکی از آن است. که هر یک از این دارایی‌های سرمایه‌ای در طول اردیبهشت ماه نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کردند. اما با انتشار برخی اخبار مثبت. در هفته پایانی این ماه و تغییر در سمت و سوی انتظارات فعالان بازار نرخ‌ها مجددا به سطوح قیمتی پایه بازگشته است. و شاخص بازدهی خود را در محدوده یک درصدی ثبت کردند.

 ماه پرکار، اما کم‌بازده دلار   بازار سکه

نرخ شاخص ارزی در معاملات اردیبهشت ماه نوسانات قیمتی چشمگیری را تجربه کرد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات ماه نخست سال جدید. در کانال قیمتی 51 هزار تومانی معامله می‌شد. تا روز‌های میانی دهه نخست اردیبهشت نرخ ارز مذکور در سطوح قیمتی کانال 51 هزار تومانی باقی ماند. اما 7 اردیبهشت ماه قیمت دلار وارد کانال بالاتر شد.

روند افزایشی مذکور تا رسیدن نرخ اسکناس آمریکایی به سقف قیمت. 55 هزار و 350 تومانی در روز 11 اردیبهشت ماه ادامه داشت. اما پس از آن قیمت این ارز مجددا کاهشی شد. تا پیش از دهه سوم اردیبهشت ماه نرخ دلار آزاد. در سطوح قیمتی کانال‌های 52 و 53 هزار تومانی به نوسان پرداخت. اما در روز‌های ابتدایی این دهه بود که شیب روند کاهشی نرخ دلار. مجددا افزایش یافت و قیمت این ارز به کانال‌های 50 و 51 هزار تومانی. که کریدور آرامش این ارز در فروردین ماه بود، بازگشت. 

نرخ ارز مذکور تا روز‌های پایانی اردیبهشت ماه در کانال 51 هزار تومانی باقی ماند و در نهایت با حدود 1/ 1 درصد رشد. نسبت به آخرین نرخ فروردین ماه در رقم 51 هزار و 950 تومان به نوسان ماهانه خود پایان بخشید.

فعالیت کاهشی برادران کوچک خانواده سکه

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در معاملات اردیبهشت ماه شاخص بازدهی. در حدود یک واحد درصد را به ثبت رساند و از رقم 31میلیون و 580 هزار تومان در 31 فروردین ماه به رقم 31 میلیون و 890 هزار تومان در پایان معاملات روز گذشته رسید.

اما این در حالی است که دو برادر کوچک‌تر این خانواده یعنی نیم و ربع سکه برخلاف سکه طرح جدید نوسانات کاهشی از خود به جا گذاشتند. بر این اساس هر قطعه نیم سکه با منفی 44/ 7 درصد از رقم 18میلیون و 800 هزارتومان در واپسین معاملات فروردین ماه به رقم 17 میلیون و 400هزار تومان در روز گذشته رسید. ربع سکه نیز طی یک ماه اخیر حدود 270 هزار تومان کاهش یافت و شاخص بازدهی خود را در رقم منفی 31/ 2درصد ثبت کرد.

 

دلار

بالا