استعلام قیمت
نرخ ارز

نفت پاسارگاد در مسیر افزایش تولید

نفت پاسارگاد

به گزارش کانگورو به نقل از «دنیای‌اقتصاد»، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون. کار و رفاه اجتماعی و هیات همراه از بخش‌‌‌های مختلف مجتمع قیرسازی تهران نفت پاسارگاد. شامل واحدهای تحقیق و توسعه. آزمایشگاه و تولید بازدید کرده و از نزدیک در جریان فعالیت این مجتمع قیرسازی قرار گرفت. همچنین مسعود اسفندیار مدیرعامل نفت پاسارگاد. در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌‌‌های انجام‌‌‌شده. آخرین وضعیت تولید، فروش و صادرات در این شرکت را تشریح کرد.

تحقق افزایش تولید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ‌‌‌در راستای تحقق شعار مقام معظم رهبری. در سال‌جاری مبتنی بر «مهار تورم و افزایش تولید» باید میزان تولید و بهره‌‌‌وری را در بین شرکت‌ها افزایش داد. که تحقق این شعار به چند عامل بستگی دارد که برای آن باید برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های جدیدی انجام گیرد. بدون اینکه خطوط جدیدی راه‌‌‌اندازی شود. در این راستا باید منابع انرژی را بهینه و بازسازی خطوط تولید را به زمان محدود شدن مصرف انرژی موکول کرد. تشریفات را کاهش داد؛ شفافیت در فروش را بالا برد که با این اقدامات می‌توان. میزان تولید را افزایش داد.

سیدصولت مرتضوی با تاکید بر این موضوع که در کشور ظرفیت‌‌‌های بسیاری در حوزه معادن وجود دارد. عنوان کرد: اگر در کشور ذخایر معادن نفت و گاز را با همدیگر در نظر بگیریم. ایران جزو چند کشور برتر این ذخایر در سطح دنیا قرار دارد. بنابراین اگر بتوانیم از این ذخایر استفاده کرده و صنایع پایین‌‌‌دستی این صنایع را به فروش برسانیم. می‌توانیم ارزش‌‌‌افزوده بالاتری ایجاد کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: هرچند محصولات قیر حاشیه سود پایینی دارند. اما اگر به سمت صادرات پیش برویم می‌توانیم به حاشیه سود مناسبی دست پیدا کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: ‌‌‌ سال ۱۴۰۲ سال افزایش تولید است. و برای تحقق این شعار باید کارگر، کارفرما و همه به نوعی با این امر همذات‌‌‌پنداری کرده. و در راستای آن گام بردارند. باید در این جهاد مبارک همه با هم باشیم تا به افزایش تولید و ارتقای بهره‌‌‌وری برسیم. و در این راستا باید از خام‌‌‌فروشی و صادرات محصولات خام پرهیز کنیم.

رشد ۳۳ درصدی تولید

همچنین در این برنامه مسعود اسفندیار مدیرعامل نفت پاسارگاد. با اشاره به عملکرد این شرکت عنوان کرد: شرکت نفت پاسارگاد در سالی که با عنوان «مهار تورم و افزایش تولید» از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است. به عنوان یک تولیدکننده وظیفه دارد میزان تولید خود را افزایش بدهد.

ما در سال۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۳‌درصدی داشته‌‌‌ایم و به تولید یک میلیون و ۳۳۰‌هزار تن رسیده‌‌‌ایم. و بنا را بر این اساس قرار داده‌‌‌ایم که در سال ۱۴۰۲ میزان تولید خود را به یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تن برسانیم. همچنین حدود ۵۳‌درصد در سود عملیاتی رشد داشته‌‌‌ایم.

مخازن آبادان ۲۰‌هزار تن بود که در سال ۱۳۹۲ مطالعات آن آغاز شد. که در سال ۱۴۰۰ با ۳۶‌درصد پیشرفت فیزیکی مسکوت مانده بود. نفت پاسارگاد از تیر ماه ۱۴۰۱ کار مخازن را شروع و در اسفند ماه به‌‌‌صورت آزمایشی آن را راه‌‌‌اندازی کرد.

در سال۱۴۰۲ چند پروژه توسعه‌‌‌ای در دستور کار قرار دارد. وی در ادامه افزود: هم‌‌‌اکنون در بیشترهای کشورهای جهان از قیرهای پلیمری استفاده می‌کنند. که در تولید آن بحث زیست‌‌‌محیطی به‌‌‌شدت رعایت می‌شود. با توجه به شرایط آب و هوایی ما گریدهایی تولید کرده‌‌‌ایم که از منفی ۲۲ درجه تا مثبت ۷۶ درجه قابل استفاده خواهد بود. نفت پاسارگاد به‌‌‌عنوان سکاندار استاندارد است. و ما تلاش می‌‌‌کنیم که این پرچمداری استاندارد را به‌‌‌صورت مداوم ادامه بدهیم.

اسفندیار در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» که آیا به‌‌‌صورت مستقیم صادرات انجام می‌‌‌دهید. و به چه میزان محصولات خود را صادر می‌‌‌کنید. گفت: شرکت نفت پاسارگاد در بورس‌کالا محصولات خود را عرضه می‌کند. و هنوز بستر فروش ارزی برای این شرکت به‌‌‌صورت مستقیم فراهم نشده است.

شرکت «هرمز پاسارگاد» به‌‌‌عنوان بازوی صادراتی ما به‌‌‌عنوان زیرمجموعه نفت پاسارگاد. محصول را از ما خریداری کرده و به‌‌‌صورت ارزی آن را به فروش می‌‌‌رساند. مجموعه نفت پاسارگاد با پیگیری‌های لازم در تلاش است تا محصولاتش را به صورت ارزی در بورس عرضه کند.

وی در ادامه توضیح داد: در بورس‌کالا فروش ارزی نداریم. اما در بورس انرژی این بستر فراهم است. اگر محصول خود را به بازارهای آفریقا برسانیم. حاشیه سود بالا برای ما به همراه خواهد داشت. تلاش ما بر این است که محصول خود را به‌‌‌صورت مستقیم در بازارهای جهانی به فروش برسانیم.

رشد ۹۰ درصدی فروش

مدیرعامل نفت پاسارگاد در ادامه با اشاره به فروش شرکت عنوان کرد: ‌‌‌ در سال ۱۴۰۰ حدود ۷‌هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان فروش داشته‌‌‌ایم. در سال ۱۴۰۱ این میزان فروش را به ۱۳‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فروش رسانده‌‌‌ که با یک رشد ۹۰ درصدی همراه بوده‌‌‌ایم.

اسفندیار در ادامه خاطرنشان کرد: در کشور حدود ۱۲ میلیون تن وکیوم باتوم تولید می‌شود. که از این میزان ۶ میلیون تن آن به قیر اختصاص پیدا می‌کند. حدود ۹۹ شرکت در این زمینه فعالیت دارند.

از ۶ میلیون تن قیر چه میزان قرار است سهم شرکت ما باشد. ظرفیت اسمی شرکت نفت پاسارگاد ۳ میلیون و ۷۰۰‌هزار تن است. ما برای جذب حداکثری تمام ظرفیت خود را به کار بسته‌‌‌ایم. وی در ادامه تاکید کرد: نفت پاسارگاد زمانی می‌تواند به‌‌‌عنوان لیدر بازار مطرح شود که سهم حداکثری بازار را به خود اختصاص دهد. و این امر محقق نخواهد شد، مگر اینکه ما بهینه خرید کنیم، بهینه تولید کنیم و بهینه فروش داشته باشیم.

وی درباره وصول مطالبات در سال ۱۴۰۱ نیز تصریح کرد: بیشترین میزان مطالبات نفت پاسارگاد مربوط به وزارت راه و شهرسازی. در سال ۱۳۹۷ بود که ۸۲‌هزار تن وکیوم از آنها طلب داشتیم که سال گذشته ۵۲‌هزار تن آن را دریافت کرده. و ۳۰‌هزار تن آن را صورتجلسه کردیم که امسال دریافت کنیم.

سایر مطالبات از مشتریان خرد نیز وصول شده. و مطالبات بسیار اندکی باقی مانده است.

لازم به یادآوری است که شرکت نفت پاسارگاد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قیر در خاورمیانه. در سال ۱۳۸۲ با هدف اداره و بهره‌‌‌برداری از ۶ واحد قیرسازی پالایشگاه‌های تهران. شازند، اراک، آبادان، تبریز، شیراز و بندرعباس تاسیس شد و سقف تولید سالانه این واحدها افزون بر ۴میلیون تن در سال است.

در حال حاضر با توجه به مزایای فنی و اقتصادی موجود. این شرکت بیش از نیمی از سهم بازار داخلی را در اختیار دارد. و همچنین با داشتن ۲ پایانه صادراتی و قابلیت ذخیره‌‌‌سازی بیش از ۱۶۰‌هزار تن. سهم بسزایی از بازار صادراتی قیر ایران را نیز به خود اختصاص داده است.

بالا