استعلام قیمت
نرخ ارز

آهک هیدراته (کاربردها و بازار جهانی)

آهک هیدراته

آهک هیدراته جزو مواد شیمیایی می باشد که مصرف آن در ایران معمولا در صنعت تصفیه آب و پساب می باشد. ولی جالب است بدانیم که آهک هیدراته مصارف دیگری هم دارد.

در این مقاله می خواهیم به بررسی دقیق تر کاربرد این ماده شیمیایی بپردازیم و این که این ماده شیمیایی چگونه تولید می شود. نام دیگر آن چیست. به بررسی تفاوت های آن بپردازیم.

با ما همراه باشید…

آهک هیدراته چیست؟

آهک هیدراته که نام دیگر آن هیدروکسید کلسیم است. در میان انبوهی از شناسه‌های دیگر از جمله آهک سوزاننده، آهک بنایی، آهک شل، کال، یا آهک ترشی شناخته شده است. این ماده شیمیایی یک ترکیب غیر آلی است. که یک کریستال یا پودر سفید غیر قابل اشتعال، بی بو و بی رنگ است.

اگرچه آهک هیدراته نسبتاً در آب نامحلول است. ترکیب معدنی  می باشد که در آب خالص حل می شود. و محلولی قلیایی با pH حدود 12.4 تولید می کند.

 محلول های آبی آهک هیدراته را آب آهک می نامند. آهک هیدراته دارای خاصیت بازی می باشد. که با اسیدها واکنش نشان می دهد و می تواند به برخی از فلزات مانند آلومینیوم حمله کند. در عین حال با فلزات دیگر مانند آهن و فولاد را با غیرفعال کردن سطوح آن ها در برابر خوردگی محافظت می کند. آهک هیدراته مانند تمام هیدروکسیدهای فلزی ساختار پلیمری دارد.

 

آهک هیدراته

 

کاربردها:

برخی از کاربردهای آهک هیدراته به شرح زیر است:

کاغذ سازی:

در صنعت کاغذ سازی از آهک هیدراته جهت جداسازی لیگنین در مرحله کرافت کاغذ استفاده می شود. استفاده از آهک هیدراته جهت جداسازی این ماده ضروری می باشد. آهک قادر به تبدیل کربنات سدیم به کربنات کلسیم و هیدروکسید سدیم می باشد که این مواد در نهایت پس از بازیافت به جرخه تولید برمی گردند.

تصفیه آب و فاضلاب:

آهک هیدراته هم مانند پلی آلومینیوم کلراید و سولفات آلومینیوم یک منعقد کننده است و می تواند کدورت موجود در آب را جذب نماید. برخی از مزیت های آهک هیدراته در تصفیه آب عبارتند از:

  • تهیه فیلتر از آهک هیدراته و کربن اکتیو برای تصفیه آب
  • تولید کلر جامد از طریق واکنش گاز کلر با آهک شکفته برای استفاده در ضدعفونی آب آشامیدنی و استخرها
  • خنثی سازی اسیدهای موجود در آب و افزایش PH که موجب از بین رفتن عوامل بیماری زا نظیر ویروس ها و باکتری ها می شود
  • در تولید قند و شکر و فرآوری چغندر برای کدورت زدائی فاضلاب خروجی استفاده می شود

تولید ملات و بتن:

اهک هیدراته برای تولید سیمان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از اهک هیدراته برای تولید ملات سبب افزایش کارآیی ملات شده و ترک های ایجاد شده بر روی سیمان پس از خشک شدن را کاهش می دهد.

از مزایای اهک هیدراته در تولید ملات این است که این ماده شیمیایی به مرور زمان دی اکسید کربن موجود در محیط را جذب می کند. و تبدیل به کربنات کلسیم که سنگی سخت است می شود و باعث می شود استحکام بنا افزایش یابد.

تولید آسفالت:

شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که از آهک هیدراته برای تولید آسفالت هم استفاده می شود و دلیل این امر این است که آهک هیدراته در برابر رطوبت، ترک خوردگی و یخ زدگی مقاوم است.

یکی دیگر از کاربردهای آن در تولید آسفالت برای زیرسازی جاده است. زیرا از رشد گیاهان در بستر راه جلوگیری می کند.

برخی از مزایای اضافه کردن آهک به آسفالت عبارتند از :

  • افزایش مقاومت آسفالت
  • جلوگیری از رشد گیاهان در بستر راه
  • کاهش خسارت ناشی از رطوبت و یخ زدگی
  • کاهش خسارت به آسفالت در اثر مواد شیمیایی

آهک هیدراته

کشاورزی:

اهک هیدراته به دلیل دارار بودن خاصیت قلیایی می تواند اسیدیته خاک را تصحیح نماید. از آهک به خصوص در زمین های چمن کاری شده به طور معمول استفاده می شود. زیرا چمن در زمین های اهکی رشد بهتری دارد.

 

آهک هیدراته

 

 دام وطیور:

آهک هیدراته یکی از ارزان ترین مواد ضد عفونی کننده است. که معمولا آن را به دیوارها و سطوح مرغ داری ها و گاو داری ها اسپری کرده و یا در حوضچه هایی در محل ورودی قرار می گیرد.

آهک به علت خاصیت میکروب کشی برای کنترل بو در مراکز پرورش چهارپایان و طیور استفاده می شود. آهک خام نیز به دلیل مقادیر زیاد کلسیم ، در جیره غذایی گله قرار می گیرد.

ذوب آهن:

 در ذوب آهن به عنوان جداکننده ناخالصی هایی مانند سیلیس، فسفر و منگنز استفاده می شود.

بازار جهانی:

در این قسمت به بررسی بازار جهانی این ماده شیمیایی می پردازیم:

بازار جهانی آهک هیدراته

 

 

بازار جهانی

 

 

 

خرید:

شرکت علمی سازان پاسارگاد بابرند کانگورو، تامین کننده و تولید کننده مواد اولیه شیمیایی تصفیه آب می باشد. جهت خرید مواد تصفیه آب و یا ثبت سفارشات خود با شماره 88064800 تماس حاصل نمائید. همکاران ما آماده ثبت سفارشات شما هستند.

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://thechemco.com

بالا