استعلام قیمت
نرخ ارز

عدم‌تاثیر سیاست ارزی عراق بر تجارت با ایران

عدم‌تاثیر سیاست ارزی عراق بر تجارت با ایران
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به سیاست‌ جدید ارزی این کشور، گفت: این موضوع تاثیری بر روند مبادلات دو کشور نخواهد گذاشت و نگرانی در این زمینه وجود ندارد؛ تاکنون نیز توقفی در صادرات و واردات وجود نداشته‌است.

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، یحیی آل‌اسحاق در مورد تغییرات در سیاست ارزی عراق گفت: دولت عراق برای ساماندهی به دینار و دلار سیاست‌ را با تمام کشورها اعمال کرده و به‌دنبال ثابت نگه‌داشتن نرخ این دو ارز است؛ به این معنا که از دو نرخی‌شدن قیمت ارزها جلوگیری کند.

تامین ارز از کشورهای همسایه

او افزود: تامین ارز کالاهایی که از کشورهایی مانند ایران و ترکیه به عراق وارد می‌شود. با بانک‌مرکزی این کشور است. که نرخ ۸۰۰ دلار معادل یک‌هزار و ۳۰۰ دینار محاسبه می‌شود. اما در برخی کشورها مانند ایران که مورد تحریم‌های آمریکا قرارگرفته‌ایم. محدودیت‌هایی در زمینه تبادل دلار وجود دارد.

آل‌اسحاق با اشاره به اینکه تجار دو کشور تاکنون برای انجام مبادلات خود از بازار آزاد استفاده می‌کردند، گفت: برای ورود کالا به عراق، بازرگانان از طریق صرافی‌ها برای مبادله پولی استفاده و ارز مورد‌نیاز خود را تامین می‌کردند. و پرداخت‌ها انجام می‌شد.

او تاکید کرد: اکنون با اعمال محدودیت‌های جدید نرخ دلار آزاد ۲۰‌درصد گران‌تر از بانک‌مرکزی عراق خواهد بود. و این روند موجب لطماتی به تجارت ایران می‌شود. زیرا محصولات ایرانی در بازار رقابتی گران‌تر محاسبه می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: بر همین اساس کشورهایی مانند ترکیه با بانک‌مرکزی عراق وارد مذاکره شدند. تا با پرداخت با پول ملی کشورها بتوانند مشکلات سیاستگذاری ارزی جدید را رفع کنند. که تا حدودی موفقیت‌آمیز نیز بوده‌است.

او با اشاره به مذاکرات بانک‌مرکزی ایران و عراق برای رفع مشکلات، گفت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد. زیرا دو کشور به‌دنبال ساماندهی در این زمینه هستند. زیرا میزان تجارت به‌قدری افزایش‌یافته که رفع مشکلات در اولویت قرار دارد. و توقفی در تجارت دو کشور به‌وجود نیامده است.

آل‌اسحاق افزود: روابط دو کشور به گونه‌ای است که در هشت ماهه نخست امسال مبادلات ایران و عراق افزایش ۳۴‌درصدی را تجربه‌کرده است. و دستیابی به آمار ۱۱‌میلیارد دلاری تا پایان سال‌دور از انتظار نیست و حتی پیش‌بینی می‌شود. که بتوانیم تجارت ۱۲‌میلیارد دلاری را پشت‌سر بگذاریم.

به گفته وی، بانک‌مرکزی به‌طور مستقیم با مسوولان عراقی در ارتباط است. و همان‌طور که این موضوع با کشورهای دیگر رفع شده‌است، در رابطه با تجارت ایران نیز حل خواهد شد.

بالا