استعلام قیمت
نرخ ارز

متانول و اتانول چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

متانول و اتانول چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در این بخش از مجله ی کانگورو قصد داریم به تفاوت متانول و اتانول که انواعی از الکل هستند، بپردازیم. متانول یکی از عناصر شیمیایی حاوی یک کربن و اتانول حاوی دو کربن در هر مولکول می باشد. همچنین هر دو ماده می توانند به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرند، استفاده از متانول به عنوان سوخت موتور عمدتاً در ایالات متحده حذف شده و استفاده از اتانول بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، اگرچه آینده آن به عنوان سوخت خودرو هنوز نامشخص است. هر دوی آنها ممکن است شبیه هم به نظر برسند، و یا حتی هر دو الکل باشند، اما شباهت آن ها در اینجا به پایان می رسد. اما تفاوت های بسیار مهمی بین این دو عنصر موجود و ویژگی ها، کاربردها و اثرات متفاوتی دارند. اشتباه گرفتن متانول و اتانول ممکن است، اثرات بسیار منفی به طور بالقوه داشته باشد.

متانول ساخته شده از یک گروه متیل متصل به هیدروکسی که به نام متیل الکل یا الکل چوب نیز شناخته شده و به مراتب ملایم تر، شیرین تر از اتانول با بوی متمایز، بی رنگ و فرار است. مصرف متانول سمی بوده و می تواند باعث نابینایی شود. به طور گسترده در ساخت اسید استیک و فرمالدئید استفاده می شود.

اتانول یک مایع بی رنگ و یک ماده اصلی در مشروبات الکلی مانند شراب، آبجو و غیره است. اتانول همچنین به عنوان الکل اتیلیک شناخته می شود. اتانول همچنین یک عنصر در طیف وسیعی از محصولات مراقبت شخصی و زیبایی گرفته تا رنگ ها و لاک ها و سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا می تواند به راحتی در آب و سایر ترکیبات آلی حل شود. در حال حاضر، گسترده ترین استفاده از اتانول به عنوان یک افزودنی بنزین است. ساخت حلال ها، پلاستیک ها، داروها، عطرها، ژل های ضد باکتری و لوازم آرایشی از دیگر کاربردهای صنعتی هستند.

خواص اتانول و متانول این دو ماده شیمیایی خصوصیات بسیار مشابهی دارند. مانند اتانول یک حلال مایع شفاف، بی رنگ، قابل اشتعال و انفجاری که دارای بوی مشخصی از شعله های آبی بدون دود ایجاد می کند که همیشه در زیر نور طبیعی ظاهر نمی شوند. و هنگامی که در یک ظرف باز می سوزند تبخیر می شوند. احتمالاً متانول با بوی متمایزی مشابه بوی اتانول، مایعی فرار، بی رنگ و قابل اشتعال است. تفاوت بین متانول و اتانول این است که شعله هنگام سوختن متانول سفید روشن بوده و آبی روشن نیست.

متانول: در تولید متیل آمین ها و به عنوان یک افزودنی برای کاهش نقطه انجماد مایعات استفاده می شود. به طور گسترده در تولید اسید استیک و فرمالدئید استفاده می شود.

اتانول:

به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده شده و به دلیل توانایی آن در حل کردن ترکیبات قطبی و غیرقطبی، به طور گسترده به عنوان یک حلال، محصولات زیبایی و آرایشی مورد استفاده می گیرد.

برای مثال

چگونه می توان متانول و اتانول را تشخیص داد؟

پاسخ: تست یدوفرم برای تشخیص متانول و اتانول استفاده می شود. همانطور که اتانول باید در NaOH گرم می شود رسوب زرد رنگی تولید می کند، اما متانول واکنش مثبتی به آزمایش Iodoform نشان نمی دهد.

چرا متانول خطرناک است؟

 پاسخ: زیرا این عنصر شیمیایی بسیار سمی و قابل اشتعال بوده و از طریق آسیب عصب بینایی، مسمومیت با سیستم عصبی مرکزی، کما و احتمال مرگ در صورت مصرف مستقیم بیش از 10 گرم در مقدار، باعث کوری دائمی شده و چنین تهدیداتی اغلب هنگام استنشاق بخارات متانول مشاهده می شود.

آیا اتانول خطرناک است؟

 پاسخ: در حالی که اتانول به طور گسترده استفاده می شود. یک ماده شیمیایی خطرناک، بسیار قابل اشتعال و به است. هنگام استفاده از آن باید این نکته را در نظر داشته باشید. اتانول هنگام مصرف نوشیدنی های الکلی مورد استفاده قرار می گیرد. در عین حال مصرف آن به تنهایی و شکل خالص می تواند باعث کما و مرگ شود.

آیا فروکتوز باعث دیابت می شود؟

پاسخ: فروکتوز (از آن با نام قند میوه هم یاد می‌شود. از خانواده کربوهیدرات‌ها است که در بسیاری از میوه‌ها و گیاهان یافت می‌شود.)گلوکز خون را افزایش نمی دهد. و به انسولین نیاز نداشته و همچنین افراد دیابتی بهتر از سایر قندها می توانند با آن رفتار کنند. در حقیقت، مطالعات نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به دیابت، مقادیر کمی فروکتوز خوراکی ممکن است کنترل قند خون را بهبود بخشد. متانول در مقابل اتانول. شیمی‌دانان با ایجاد یک واژگان استاندارد برای توصیف مولکول‌ها زندگی خود را بسیار ساده‌تر کرده‌اند. و اطمینان حاصل کرده و همه می‌دانند درباره چه چیزی صحبت می شود.

متانول دارای فرمول شیمیایی

CH3OH و دارای یک کربن در زنجیره ریشه خود است، یعنی دارای یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن است که یکی از آنها به یک اکسیژن پیوند دارد. فرمول شیمیایی اتان C2H5OH است. به این معنی که دارای دو اتم کربن در زنجیره ریشه و شش اتم هیدروژن در خارج از آن است. که یکی از آنها به اکسیژن متصل است. اتانول گاهی اوقات به عنوان الکل اتیل شناخته می شود. با این حال، این یک کلمه فنی برای آنچه است. معمولاً به عنوان “الکل” به شکل الکل، ویسکی، شراب، آبجو و سایر نوشیدنی ها شناخته می شود. پرمصرف ترین نوشیدنی الکلی است. متیل الکل نام دیگر متانول است. به گفته بریتانیکا، متانول به عنوان یک حلال، یک ماده خام در ساخت ترکیباتی مانند فرمالدئید و برای تمیز کردن فلزات استفاده می شود. نوشیدن متانول به وضوح ایده ضعیفی است.

در آخر

متانول می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را حدود 25% تا 35% کاهش دهد. و انتشار گازهای گلخانه ای نیز واکنش کمتری دارند.

تمیزترین و مقرون به صرفه ترین منبع اکتان موجود در بازار امروز اتانول است. که جایگزین محصولات معطر سمی مانند بنزن و تولوئن می شود.

تولید 20 بشکه اتانول تنها به 1 بشکه نفت خام نیاز دارد.

اتانول در رنگ ها به عنوان نگهدارنده استفاده می شود، زیرا حلالی موثر و همچنین در رنگ ها و محصولات پاک کننده برای جلوگیری از نفوذ ارگانیسم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بالا