تحلیل قیمت مواد پتروشیمی در آپریل

مواد پتروشیمی

 

تحلیل قیمت مواد پتروشیمی در آپریل

تجمع کشتی ها در هر دو مسیر کانال سوئز که باعث مسدود شدن. تجارت در مسیر این کانال حیاتی شده بود پاکسازی شد. طبق گفته مسئولین، با توجه به پهلو گرفتن یک کشتی در این کانال حمل و نقل متوقف شده بود .و بیش از 400 کشتی از مسیر خود باز ماندند، اما با تلاش مسئولین بین 23 تا 29 مارچ این مشکل برطرف شد.
طی ماه مارچ به علت بسته شدن کانال سوئز.هزینه حمل ونقل بالا رفت و همین امر موجب شد که قیمت جهانی مواد اولیه هم افزایش یابد ولی با حل شدن این مشکل هزینه ها هم کاهش یافت.
با این مقدمه کوتاه به بررسی این مسئله می پردازیم. که بسته بودن کانال سوئز تا اواخر ماه مارچ چه تاثیری بر قیمت مواد پتروشیمی طی ماه آپریل داشته است:

MEG
قیمت مونو اتیلن گلایکول آسیا ( MEG ) در پی افزایش قیمت نفت خام در ماه آپریل صعودی شد.

منابع آگاه اعلام کردند، معاملات نقدی MEG در محدوده 665 – 678 دلار/ تن بر حسب CFR CMP انجام شده است. طبق اطلاعات ICIS ، در تاریخ 1 آپریل، قیمت هر قرارداد CFR CMP، MEG در محدوده 645-657 دلار/تن بر حسب بسته شد. این افزایش قیمت ها در ماه آپریل در حالی است که بازار چین تعطیلات سه روزه 3- 5 آپریل را داشته است.

بنزن:
در ماه آپریل قیمت بنزن هم افزایشی بود و طبق گفته های یک منبع آگاه این افزایش قیمت حاصل از این است که شرکت China Sinopec قیمت لیست داخلی بنزن خود را 200 یوان/ تن افزایش داد. قیمت EXW بنزن در سراسر کشور به 6،700 یوان/ تن تنظیم شد.
بازارهای بوتیل استات (بوتاک) آسیا در ماه گذشته میلادی با افزایش فشار ناشی از عرضه روبرو بودند و این سوال را به وجود می آورند. که چه زمانی شرایط بهبود می یابد. در دسترس بودن عرضه محموله های بوتاک در سه ماهه چهارم 2020 با محدودیت مواجه شد. و قیمت واردات و صادرات در آسیا را در جهت بالا سوق داد.قیمت های CFR بوتاک جنوب شرقی آسیا از کمتر از 1000 دلار در هر تن در بیشتر سه ماهه چهارم 2020به میانگین 1،900 دلار/ تن در مارس 2021 رسید.

که شاهد افزایش 60 درصدی بوده است. کمبود مواد اولیه (n-butanol NBA) در مناطقی از شمال شرقی و جنوب شرقی آسیا همچنان یک نیروی محرکه در روند صعودی قیمت های بوتاک است.
در میان این بازار که بیشتر مواد اولیه پتروشیمی روند صعودی را طی می کردند. اتیل استات روند نزولی را تجربه کرد.
بازارهای اتیل استات( etac ) آسیا بخاطر تقاضای شکننده در حال کاهش هیجانات بود. و بخاطر تعطیلات منطقه-ای و عرضه زیاد ممکن بود با مشکل روبرو شود. زمانی که احساسات بازار رو به کاهش بود، عدم حمایت قاطع از بازار باعث ایجاد فشار نزولی بر قیمت های نقدی etac شد.

چشم انداز کوتاه مدت برای تقاضای واردات در میان تعطیلات منطقه ای در مناطقی از جنوب شرقی آسیا و همچنین چین در ماه می، رنگ و بوی نزولی داشت.
قیمت etac نقدی CFR جنوب شرقی آسیا در هفته منتهی به 2 آپریل به طور متوسط 1220 دلار / تن بسته شد. و با ادامه روند نزولی از ماه مارچ 8 درصد دیگر کاهش داشت. قیمت اتیل استات در جنوب شرقی آسیا آخرین بار تقریباً در اواخر ماه آپریل سال پیش نزدیک به این سطح دیده شد.
به دنبال تجمع مواد در بازارهای داخلی چین انتظارات برای روند نزولی، بازار آسیا را تضعیف کرده بود. یک منبع در جنوب شرقی آسیا عنوان کرد. که بازار به دلیل تعطیلات در اندونزی، چین و ژاپن نزولی به نظر می رسد. و علاقه به خرید کمتری وجود خواهد داشت. این منبع با اشاره به جبهه صادرات افزود که چین به شدت نیازمند حمل محموله ها خواهد بود.
قیمت های نقدی etac بر اساس FOB چین از تاریخ 2 آپریل به 1175 دلار/تن تغییر یافته است.

 

 

 

مواد پتروشیمی

 

pvc:

پیشنهادات PVC آسیا نیز از اواسط ماه مارچ شروع به کاهش کرده است. از آن زمان قیمت FOB محموله های چین حدود 30 دلار/ تن کاهش یافت. و به 1،450 دلار در هر تن رسید.
از اواخر سال 2020 قیمت PP در بازارهای جهانی. از جمله بازارهای خاورمیانه به طور کلی در روند صعودی قرار داشت.

شکاف عرضه آمریکا به دنبال توفان های پشت سر هم باعث شد.تا قیمت ها در آمریکا و آمریکای لاتین تا سه ماهه آخر سال 2020 به شدت افزایش یابد. خاورمیانه و فروشندگان آسیایی با توجه به فروش بیشتر به این مناطق، قیمت ها را در بازار افزایش دادند.

pp:

قیمت PP در خاورمیانه در اواخر فوریه بیشتر هم افزایش یافت. و تقریباً دو برابر نسبت به سطح قبلی که در نوامبر سال 2020 مشاهده شده بود. افزایش پیدا کرد. زیرا عرضه بسیار محدود شد. و فشار وارداتی که در بازارهای آمریکا، آمریکای لاتین و ترکیه حاکم بود. به طور قابل توجهی از افزایش قیمت ها حمایت می کرد.     قیمت مواد پتروشیمی

Comments (2)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

up