تعامل نفتی در مهد دیپلماسی انرژی

انرژی

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، سیاست تنش‌‌‌‌‌زدایی با همسایگان فاکتور بسیار مهمی. برای توسعه تعاملات در حوزه انرژی است و به‌نظر می‌رسد. این فرصت در ادبیات و رفتار برخی از مسوولان جدی گرفته‌شده. و باید در شرایط فعلی بازار از آن بهره برد. این در حالی است که شرایط فعلی در جهان در حوزه انرژی وضعیت مطلوب‌تری از گذشته را در حوزه سرمایه‌گذاری‌های کلان ترسیم کرده. و این فرصت را باید غنیمت شمرد.

هشتمین سیمنار بین‌المللی اوپک با شعار «به‌‌‌‌‌سوی یک گذار انرژی پایدار و فراگیر». میزبان چندین سخنرانی؛ نشست وزارتی و میزگرد بلندپایه با حضور وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک. و برخی مهمانان ویژه از وزیران نفت و انرژی کشورهای تولیدکننده غیراوپک و مصرف‌کننده. مدیران‌‌‌‌‌عامل شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان، محققان، کارشناسان و جامع دانشگاهی فعال در حوزه انرژی بود.

جذابیت قراردادهای جدید نفتی ایران برای سرمایه‌‌‌‌‌گذاران

وزیر نفت با اشاره به هدف‌گذاری برای جذب ۲۵۰‌میلیارد دلار سرمایه‌‌‌‌‌ در صنعت نفت ایران طی هشت سال‌آینده. گفت: در ۲۰ماه گذشته، ۴۰‌میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا کردیم.

به گزارش «شانا»، جواد اوجی در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک و دومین نشست. وزارتی با عنوان «سرمایه‌گذاری، تامین مالی و راهبردهای رشد فراگیر نفت». با بیان اینکه ایران در مجموع ذخایر نفت‌خام و گاز طبیعی در جهان رتبه نخست را داراست. گفت: ایران بیش از ۳۳‌تریلیون مترمکعب ذخیره گاز طبیعی و ۱۵۴‌میلیارد بشکه ذخیره نفت‌خام قابل‌برداشت دارد. 

وی با اشاره به تولید روزانه ۳‌میلیون و ۸۰۰‌هزار بشکه نفت‌خام و میعانات گازی و بیش از یک‌میلیارد مترمکعب. گاز غنی (ترش) در ایران اظهار کرد: با توجه به‌وجود ظرفیت بالای توان تولید نفت و گاز، ایران در دولت سیزدهم برنامه‌‌‌‌‌ریزی مدونی. برای افزایش توان تولید درنظر گرفته‌است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه کارکنان صنعت نفت ایران با وجود تحریم‌ها، خود به تنهایی میدان‌‌‌‌‌های نفت و گاز. را به‌‌‌‌‌صورت صفر تا صد توسعه می‌دهند، افزود: امروز در ایران توسعه و تعمیر پالایشگاه‌های نفت و گاز بدون حضور کارشناسان خارجی انجام می‌شود.

اوجی با اشاره به اینکه ما با تحریم‌های ظالمانه روبه‌‌‌‌‌رو هستیم و تحریم‌ها علیه اقتصاد. و صنعت نفت ایران مربوط به سازمان ملل‌متحد نیست.گفت: باتجربه خودمان در سال‌های طولانی تحریم در زمینه توسعه میدان‌‌‌‌‌های نفت و گاز. و ساخت پالایشگاه‌ها و مجتمع‌‌‌‌‌های پتروشیمی‌‌‌‌‌. امروز ظرفیت افزایش تولید نفت و گاز را داریم.

وی با اشاره به قراردادهای مهم تعریف‌شده در صنعت نفت ایران. افزود: برنامه‌‌‌‌‌ریزی برای ۲۵۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت. ایران تا هشت سال‌آینده انجام‌شده‌است.

وزیر نفت ادامه داد: طی ۲۰ ماه گذشته، ۴۰‌میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا کردیم. اوجی با تاکید بر اینکه امروز دنیا به امنیت انرژی به‌‌‌‌‌ویژه. در زمینه گاز طبیعی نیاز دارد. گفت: میدان‌‌‌‌‌های گازی در خشکی و فراساحل ایران با توان شرکت‌های ایرانی توسعه می‌یابند. و در حفاری‌‌‌‌‌های افقی و عمودی به خودکفایی رسیده‌‌‌‌‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه با قراردادهای جدید نفتی به‌دنبال آن هستیم تا حضور در صنعت نفت ایران را برای سرمایه‌‌‌‌‌گذاران جذاب کنیم. افزود: با توجه به حجم ذخایر اثبات شده نفت و گاز ایران و نیاز جهان به امنیت انرژی برنامه‌‌‌‌‌ریزی کردیم تا تولید نفت و گاز افزایش یابد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران ۱۰ پالایشگاه نفت و بیش از ۲۱ پالایشگاه گازی دارد. ادامه داد: در ساخت پالایشگاه صاحب دانش و فناوری هستیم و ظرف هشت سال‌آینده. جذب رقم یادشده برای سرمایه‌گذاری قابل‌تحقق است.

وزیر نفت ادامه داد: ایران طی سال‌های اخیر در قالب قراردادهای جدید نفتی ایران. توافق‌نامه‌‌‌‌‌ها و قراردادهای مطلوبی را برای توسعه میدان‌‌‌‌‌های نفت و گاز. و ساخت پتروپالایشگاه‌ها امضا کرده و سبک این نوع قراردادها برای سرمایه‌‌‌‌‌گذاران بسیار جذاب و شیرین است.

اوجی با بیان اینکه بر اساس قراردادهای جدید نفتی، سرمایه‌‌‌‌‌گذاران از عایدات حاصل از فروش محصولات تولیدی میدان‌‌‌‌‌های هیدروکربوری استفاده خواهند کرد. گفت: هم‌‌‌‌‌اکنون کشورهایی همچون روسیه و حتی شرکت‌های فعال نفتی کشورهای همسایه از این نوع قراردادها استقبال کرده‌‌‌‌‌اند.

وی با بیان اینکه قراردادهای جدید نفتی به‌نوعی تنظیم‌شده‌است که بازگشت سرمایه در آن طی کمترین زمان ممکن انجام شود. تصریح کرد: در این قراردادها سود مطلوبی را برای توسعه میدان‌‌‌‌‌های نفت و گاز برای سرمایه‌‌‌‌‌گذاران خارجی دیده‌‌‌‌‌ایم. همچنین با توجه به ذخایر گازی کشور، سرمایه‌‌‌‌‌گذاران در صورت توسعه این نوع میدان‌‌‌‌‌ها و تبدیل آن به ال‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی. (گاز طبیعی مایع‌شده) می‌توانند خودشان محصول نهایی را بازاریابی و صادر کنند. تا بتوانند سرمایه‌گذاری و سود خود را از این نوع پروژه برداشت کنند.

  وزیر نفت با تاکید بر عزم دولت سیزدهم ایران برای توسعه پروژه‌های پتروپالایشی. افزود: سرمایه‌‌‌‌‌گذاران خارجی می‌توانند هزینه‌‌‌‌‌ها و سرمایه خود را پس از راه‌اندازی این‌گونه. پروژه‌ها نیز از محل فروش فرآورده‌های نفتی برداشت کنند. خوشبختانه در این زمینه و دیگر زمینه‌‌‌‌‌ها تاکنون با شرکت‌های زیادی از روسیه قرارداد. و تفاهم‌نامه امضا کرده‌‌‌‌‌ایم.

اوجی با بیان اینکه برنامه‌‌‌‌‌ریزی کرده‌ایم تا سه سال‌آینده صاحب ۷‌هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر باشیم. افزود: در پروژه‌های مربوط به جمع‌آوری گازهای مشعل نیز با توجه به آلایندگی که ایجاد می‌کنند، ۶‌میلیارد دلار پروژه تعریف کرده‌ایم. و بخشی این پروژه‌ها در ابتدای سال‌۲۰۲۳ به بهره‌‌‌‌‌برداری رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بهینه‌‌‌‌‌سازی انرژی نیز پروژه‌هایی در حوزه حمل‌ونقل. صنایع و نیروگاه‌‌‌‌‌ها تعریف شده‌است، ادامه داد: در همه پروژه‌های مربوط به جمع‌آوری گازهای همراه. انرژی‌‌‌‌‌های تجدیدپذیر و بهینه‌‌‌‌‌سازی مصرف انرژی فراخوان جذب سرمایه‌‌‌‌‌گذار در داخل و خارج از کشور منتشر شده ‌است. و از هر سرمایه‌گذاری در این عرصه استقبال می‌کنیم.

وزیر نفت گفت: سرمایه‌‌‌‌‌گذاران در این بخش‌ها می‌توانند به مقدار انرژی صرفه‌‌‌‌‌جویی‌شده. صادرات داشته باشند که این موضوع می‌تواند برای سرمایه‌‌‌‌‌گذاران خارجی جذاب باشد.

اوجی تصریح کرد: یکی از مواردی که اشتیاقم را برای حضور در این سمینار بیشتر می‌کرد. ارائه دستاوردها و ظرفیت‌های ایران بود. همچنین آماده جذب سرمایه‌‌‌‌‌گذاران. در حوزه‌های بالادست. پایین‌‌‌‌‌دست و جمع‌آوری گازهای همراه هستیم و از این همکاری استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای صادرکننده گاز (جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف) می‌توانند بخش‌اعظم نیاز گازی جهان را تامین کنند. گفت: در بحث گذار انرژی به هیچ‌عنوان نمی‌توانیم قید سوخت‌های فسیلی را بزنیم. به‌عبارت دیگر باید همزمان با توسعه انرژی‌‌‌‌‌های فسیلی در آینده به فکر توسعه انرژی‌‌‌‌‌های نو باشیم.

وزیر نفت در پایان با تاکید بر اینکه آینده بازار انرژی قابل پیش‌بینی نیست. اظهار کرد: انرژی‌‌‌‌‌های فسیلی در آینده در کنار انرژی‌‌‌‌‌های نو تا مدت‌‌‌‌‌ها استفاده خواهند شد.

تاکید وزیران نفت و انرژی اوپک‌‌‌‌‌پلاس بر حفظ ثبات بازار

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و ائتلاف اوپک‌‌‌‌‌پلاس در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک .در وین طی نشستی غیررسمی بر حفظ ثبات در بازارهای جهانی نفت‌خام تاکید کردند. 

نشست غیررسمی شماری از وزیران نفت و انرژی سازمان اوپک‌‌‌‌‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک). در حاشیه نخستین روز هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین برگزار شد. در این نشست. وزیران نفت و انرژی کشورهای ایران، عربستان‌‌‌‌‌سعودی، امارات‌متحده‌عربی. عراق، گینه استوایی و چند کشور دیگر حضور داشتند.

وزیران نفت و انرژی کشورهای یادشده در این نشست غیررسمی درباره وضع کنونی بازارهای جهانی نفت‌خام تبادل‌‌‌‌‌نظر. و حاضران در این نشست همچنین بر حفظ توازن در بازار نفت و ادامه سیاست‌های موجود در بازار تاکید کردند.

وزیران نفت و انرژی حاضر در این نشست غیر‌رسمی. همچنین بر همدلی در تصمیم‌گیری و اجرای سیاست‌ها برای حفظ ثبات در بازار تاکید کردند. و این اقدام را به نفع بازار کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت دانستند. این نشست غیر‌رسمی با توافق کلی وزیران نفت و انرژی کشورهای حاضر. و موافقت همگی آنها درباره ادامه روند تثبیت بازار نفت پایان یافت.

دیدار و مذاکرات فشرده اوجی و وزیر انرژی عربستان

وزیر نفت ایران و وزیر انرژی عربستان طی دیدار و مذاکراتی فشرده و طولانی. در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین درباره وضع بازار نفت و سرمایه‌گذاری در این صنعت گفت‌‌‌‌‌وگو کردند.

جواد اوجی، وزیر نفت و عبدالعزیز بن‌‌‌‌‌سلمان، وزیر انرژی عربستان در حاشیه نخستین روز هشتمین سمینار بین‌المللی. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین ملاقات و مذاکراتی فشرده‌‌‌‌‌ داشتند.

دو طرف در این نشست، درباره شرایط کنونی بازارهای جهانی نفت‌خام، آینده بازار نفت. تصمیم‌های کنونی و مورد‌نیاز برای آینده و چشم‌‌‌‌‌انداز قیمت‌های نفت‌خام بحث و تبادل‌‌‌‌‌نظر کردند. اوجی و بن‌‌‌‌‌سلمان همچنین درباره موضوع‌‌‌‌‌های دوجانبه بین ایران و عربستان از جمله سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و بررسی. امکان سرمایه‌گذاری مشترک نیز گفت‌‌‌‌‌وگو کردند.

مسائلی مانند تجارت مواد هیدروکربنی و توسعه میدان‌‌‌‌‌های مشترک . نیز از دیگر محورهای مذاکره دوطرف در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک بود.

ایران و عربستان دو کشور تاثیرگذار بر تصمیم‌های اوپک و ائتلاف اوپک و غیراوپک (اوپک‌‌‌‌‌پلاس) هستند. از این‌رو وزیر نفت ایران و وزیر انرژی عربستان در این ملاقات درباره تصمیم‌های. مرتبط با اوپک و اوپک‌‌‌‌‌پلاس و مسائل مربوط به آینده سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌ها در بخش انرژی تبادل‌‌‌‌‌نظر کردند.

همکاری‌های نفتی ایران و امارات توسعه می‌‌‌‌‌یابد

وزیر نفت ایران و وزیر انرژی امارات‌متحده‌عربی در حاشیه هشتمین سیمنار بین‌المللی اوپک دیدار. و بر گسترش همکاری‌های نفتی دو کشور تاکید کردند. جواد اوجی وزیر نفت و سهیل المزروعی. وزیر انرژی امارات‌متحده‌عربی در حاشیه نخستین روز هشتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین دیدار و گفت‌‌‌‌‌وگو کردند.

اوجی و مزروعی در این ملاقات و گفت‌‌‌‌‌وگوی دوجانبه بر گسترش همکاری‌های نفتی بین دو کشور تاکید کردند.

تجارت نفت‌خام، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از محورهای مذاکره بین دو طرف بود. وزیران نفت و انرژی دو کشور ضمن تاکید بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک. و توسعه میدان‌‌‌‌‌های مشترک. وضع بازار نفت و امکان‌‌‌‌‌سنجی گسترش همکاری‌‌‌‌‌ها در حوزه نفت و گاز را بررسی کردند.

مذاکرات نفتی ایران و مصر در حاشیه سمینار بین‌المللی اوپک

وزیران نفت ایران و مصر در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک درباره بازار نفت و تجارت انرژی مذاکره کردند. جواد اوجی، وزیر نفت و طارق المولا، وزیر نفت و منابع معدنی مصر در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک دیدار و گفت‌‌‌‌‌وگو کردند.  همکاری‌های دوجانبه و مبادلات در حوزه تجارت انرژی. فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از محورها مذاکرات دوطرف در حاشیه این رویداد بین‌المللی در وین بود.

وزیر نفت ایران و وزیر نفت مصر همچنین درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی به‌‌‌‌‌ویژه در حوزه گاز و گازسوز‌کردن خودروها تبادل‌‌‌‌‌نظر کردند. به گزارش «شانا»، نکته مهم آن است که در چند دهه‌اخیر. روابط دیپلماتیک بین مصر و ایران متوقف بود و این موضوع باعث شده‌است تا با حل و فصل مشکلات سیاسی بین دو کشور. فضا و زمینه مشترک همکاری در بخش‌های نفت و گاز فراهم شود.

مذاکرات ایران و عراق برای پیشبرد پروژه‌های نفتی مشترک

وزیران نفت ایران و عراق در حاشیه هشتمین سیمنار بین‌المللی اوپک در وین درباره اجرای پروژه‌های مشترک نفتی تبادل‌‌‌‌‌نظر و گفت‌‌‌‌‌وگو کردند. جواد اوجی، وزیر نفت و حیان عبدالغنی. وزیر نفت عراق در حاشیه دومین روز از هشتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک). در زمینه همکاری‌های مشترک نفت و گاز بحث و گفت‌‌‌‌‌وگو کردند.

وزیران نفت دو کشور در این دیدار بر توسعه روابط دوجانبه نفتی، مبادلات در حوزه نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی تاکید کردند.

سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه میدان‌‌‌‌‌های مشترک نفتی. صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق و اجرای پروژه‌های مشترک از دیگر محورهای گفت‌‌‌‌‌وگوی اوجی و عبدالغنی بود. شایان ذکر است هشتمین سیمنار بین‌المللی اوپک با شعار «به‌‌‌‌‌سوی یک گذار انرژی پایدار و فراگیر» میزبان چند نشست وزارتی و میزگرد بلندپایه با حضور وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک. و برخی مهمانان ویژه از وزیران نفت و انرژی کشورهای تولیدکننده غیراوپک و مصرف‌کننده. مدیران‌عامل شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان، محققان. کارشناسان و جامعه دانشگاهی فعال در حوزه انرژی است.

اوجی و دبیرکل جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف تحولات بازار گاز را بررسی کردند

وزیر نفت ایران و دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز طی دیداری در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک. درباره تحولات بازارهای گاز جهان گفت‌‌‌‌‌وگو کردند. جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه هشتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با محمد حامل. دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف) دیدار و گفت‌‌‌‌‌وگو کرد.

دو طرف در این ملاقات درباره آینده بازارهای گاز جهان. سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌ها، پیش‌بینی قیمت و همگرایی کشورهای صادرکننده گاز در بازار گفت‌‌‌‌‌وگو و تبادل‌‌‌‌‌نظر کردند. برنامه‌‌‌‌‌های آینده، موضوع‌‌‌‌‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در صنعت گاز درمیان کشورهای صادرکننده گاز. و خارج از آن و تحولات جهانی حاکم بر بازارهای گاز دنیا بررسی شد.

up