سرما در رینگ پلیمر کارساز نشد

سرما در رینگ پلیمر کارساز نشد

رینگ محصولات پتروشیمی ظرف هفته‏‏‌های پایانی سال ۱۴۰۲ با استقبال خوب خریداران مواجه شده است. افزایش انتظارات تورمی و خریدهای فصلی به رونق این رینگ منجر شده است. در عین حال رشد مستمر اما آهسته نرخ حواله ارز و قیمت محصولات پتروشیمی در بازار جهانی باعث افزایش مستمر قیمت‌های پایه شده و این موضوع نیز از رونق این رینگ حمایت می‌کند.

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران با ترکیبی از افزایش و کاهش قیمت اما عمدتا افزایشی اعلام شد. نرخ حواله ارز در بازار مبادله به‌‌‌عنوان بهای ارز مورد استفاده در تعیین قیمت پایه عمده محصولات پتروشیمی. رشد 0.47درصدی داشت. و به 39‌هزار و 864تومان رسید. رشد حدود 0.5درصدی نرخ حواله ارز، محرک رشد قیمت‌های پایه در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران بود.

افزایش بهای محصولات پتروشیمی در بازار جهانی ظرف هفته‌‌‌های اخیر محرک دیگری بود که از رشد قیمت پایه این محصولات حمایت کرد. از ابتدای فوریه نفتا در بازار جهانی در مسیر صعود نرخ نوسان داشت. این صعود قیمتی حامی رشد بهای پایه اغلب محصولات پلیمری بود.
ظرف روز پایانی هفته اخیر هر تن نفتا با نرخ 660دلار به ازای هر تن معامله شد. کانال 660دلاری بیشترین نرخ فروش نفتا در بازه پنج‌ماه اخیر بود. تشدید تنش در منطقه خاورمیانه به نگرانی‌ها در خصوص عرضه نفت و فرآورده‌‌‌های آن افزوده و زمینه رشد بهای این محصول در بازار جهانی را مهیا کرده است.
در این شرایط صعود بهای نفتا حامی رشد. بهای محصولات پتروشیمی در بازار جهانی شده و سیگنالی افزایشی برای قیمت پایه این محصولات در رینگ داخل به همراه داشته است. در این شرایط حملات اوکراین به پالایشگاه‌‌‌های روسیه نیز یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهان را تحت‌تاثیر قرار داد. و به کاهش حدود 30درصدی کل صادرات منجر شد.
پلیمر پررونق‌‌‌تر از شیمیایی‌‌‌ها

بررسی رینگ فیزیکی محصولات پتروشیمی‌‌‌ در هفته جاری از فروش 106‌هزار تن محصول پلیمری و 31‌هزار تن محصول شیمیایی در این بازار ظرف هفته گذشته. (منتهی به ‌روز جمعه یازدهم اسفندماه) حکایت دارد. میزان فروش محصولات پلیمری از این بازار نسبت. به هفته قبل (منتهی به ‌روز جمعه چهارم اسفندماه) افزایش داشت.

رشد حجم معاملات در رینگ پلیمرها در وهله ابتدایی متاثر از افزایش حجم عرضه‌‌‌ها بود. در عین حال افزایش انتظارات تورمی و شارژ سهیمه خرید صنایع در ابتدای ماه نیز مزید بر علت شد. تا بر حجم فروش محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالا افزوده شود. به‌‌‌نحوی که در نهایت 88.6‌درصد عرضه محصولات پلیمری از رینگ فیزیکی محصولات پتروشیمی مورد معامله قرار گرفت.

همچنین در این بازه هفتگی بالغ بر 41‌هزار و 173تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 43‌هزار و 696تن به ثبت رسید. و در نهایت به فروش 31‌هزار تن محصول شیمیایی از این بازار انجامید. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ پلیمرها ظرف هفته جاری برابر 75‌درصد بود.

دوده صنعتی از جمله محصولات اصلی بود که ظرف هفته گذشته در رینگ محصولات شیمیایی بدون مشتری ماند.  ظرف هفته گذشته نرخ ارز در بازار آزاد افزایش داشت. به نحوی که در بخش عمده‌‌‌ای از روزها دلار در کانال قیمتی 58 و 59‌هزار تومان معامله شد.

صعود بهای ارز در بازار آزاد محرک رشد خرید مواد اولیه در رینگ پتروشیمی‌‌‌ها بود. اما این جهش ارزشی باعث نشد تا معامله‌‌‌گران محصولات پلیمری که میزان عرضه و تقاضا در آن تعادل نسبی دارد. برای کسب سهم از عرضه‌‌‌ها به رقابت قیمتی با یکدیگر دست بزنند.

در این شرایط پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری با بیشترین. رقابت قیمتی در محدوده 95 تا 105درصدی به فروش رفت. تعیین قیمت پایه این محصول براساس نرخ ارز 28‌هزار و 500تومانی. و فاصله 100درصدی این نرخ با نرخ دلار در بازار آزاد عامل این رقابت قیمتی در رینگ محصولات پتروشیمی بود.

up