سیاست تهاجمی هند در مورد انرژی

نفت هند

نفت هند

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، وزیر نفت هندوستان اصلاح قیمت‌گذاری در بخش گاز را هم جزو مسیر انتقال امن انرژی دانست. و از افزایش 10‌درصدی تعرفه گاز برخی از مصرف‌کنندگان در سال‌آینده خبر داد.

قیمت شاخص‌های نفت روز گذشته افزایش یافت اما نمی‌توان گفت بازار نفت به شرایط 10روز پیش بازگشته‌‌‌‌‌است.  اوایل ماه‌جاری میلادی خبر کاهش تولید روزانه یک‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای عربستان‌سعودی سوخت صعود قیمت نفت شد. اما نگرانی از رکود اقتصادی در سمت تقاضا بر تحولات سمت عرضه چربید.

پس از انتشار داده‌های اقتصادی چین و آمریکا مبنی‌بر کاهش سرعت رشد اقتصادی. و همچنین سیاست‌های ضدتورمی بانک‌های مرکزی قیمت نفت سقوط کرد.  نفت هند

در آخرین روز معاملات هربشکه نفت‌خام آمریکا 73 دلار فروخته شد. درحالی‌که روز گذشته با افزایش بیش از 2‌درصدی وارد کانال 68دلار شد. با انتشار چشم‌‌‌‌‌انداز بازار اوپک تصویر آینده بازار نفت برای بازیگران واضح‌‌‌‌‌تر خواهد شد.

پیش از این اوپک گفته‌‌‌‌‌بود هدف اصلی «ثبات و رونق بازار نفت» است و درصورت نیاز به کاهش تولید بیشتر دست خواهد زد. بااین‌حال بی‌‌‌‌‌رغبتی بازیگران در سمت تقاضا عملا سیاست‌های عربی اوپک‌‌‌‌‌پلاس را خنثی کرده‌است.

وزیر نفت هندوستان اصلاح قیمت‌گذاری در بخش گاز را هم جزو مسیر انتقال امن انرژی دانست. و از افزایش 10‌درصدی تعرفه گاز برخی از مصرف‌کنندگان در سال‌آینده خبر داد. قیمت شاخص‌های نفت روز گذشته افزایش یافت. اما نمی‌توان گفت بازار نفت به شرایط 10روز پیش بازگشته‌‌‌‌‌است. 

اوایل ماه‌جاری میلادی خبر کاهش تولید روزانه یک‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای عربستان‌سعودی سوخت صعود قیمت نفت شد. اما نگرانی از رکود اقتصادی در سمت تقاضا بر تحولات سمت عرضه چربید. پس از انتشار داده‌های اقتصادی چین و آمریکا مبنی‌بر کاهش سرعت رشد اقتصادی و همچنین سیاست‌های ضدتورمی بانک‌های مرکزی قیمت نفت سقوط کرد.

در آخرین روز معاملات هربشکه نفت‌خام آمریکا 73 دلار فروخته شد. درحالی‌که روز گذشته با افزایش بیش از 2‌درصدی وارد کانال 68دلار شد.

با انتشار چشم‌‌‌‌‌انداز بازار اوپک تصویر آینده بازار نفت برای بازیگران واضح‌‌‌‌‌تر خواهد شد. پیش از این اوپک گفته‌‌‌‌‌بود هدف اصلی «ثبات و رونق بازار نفت» است. و درصورت نیاز به کاهش تولید بیشتر دست خواهد زد. بااین‌حال بی‌‌‌‌‌رغبتی بازیگران در سمت تقاضا عملا سیاست‌های عربی اوپک‌‌‌‌‌پلاس را خنثی کرده‌است.

اصلاحات ساختاری هند   نفت هند

هاردیپ سینگ‌پوری، وزیر نفت هندوستان معتقد است این کشور «به یک سیاست تهاجمی برای امنیت انرژی نیاز دارد. آن هم زمانی‌که باوجود حرکت برنامه‌‌‌‌‌ها به سمت انرژی‌‌‌‌‌های پاک. عمده تقاضای آینده از نفت و گاز رقم خواهد خورد.»

به گفته پوری از آنجا که هندوستان درحال یک انتقال زیرساخت‌های انرژی است. و باید تا سال‌2070 به هدف «کربن صفر» برسد « انرژی همچنان باید مقرون‌به‌صرفه بماند.» پوری گفت: درحالی‌که ما تنها یکی از کشورهای پیمان پاریس هستیم. اما بخش قابل‌‌‌‌‌توجهی از تقاضای صنایع هندوستان از طریق محصولات هیدروکربنی تامین خواهد شد.

در این زمینه هندوستان اصلاحات مهمی روی بالادست. میان‌‌‌‌‌دست و پایین‌‌‌‌‌دست صنایع هیدروکربنی انجام داده‌است.»

 

نفت هند

 

به گزارش S&P Global صنایع نفتی هندوستان با رهبری پوری. سریالی از اصلاحات در بخش‌‌‌‌‌ بالادستی را تجربه کرد و تا آنجا پیش‌رفت که به تولیدکنندگان بالادستی اجازه بازاریابی داده شد.

ژوئن سال‌گذشته وزارت نفت اعلام کرد؛ اپراتورهای تولیدی اجازه دارند نفت تولیدی داخلی. را بدون محدودیت در بازارهای داخلی به‌فروش برسانند. پیش از این براساس قوانین هندوستان.اپراتور تولید اجازه بازاریابی مستقل برای نفت‌خام تولیدی خود را نداشت. و فروش هر محصولی اعم از نفت‌خام و میعانات گازی تولیدشده نیاز به تایید دولت داشت.

با باز گذاشتن دست تولیدکننده‌‌‌‌‌ها در قیمت‌گذاری و بازاریابی نفت خود. زمینه برای سرمایه‌‌‌‌‌گذاران خارجی بخش‌خصوصی فراهم می‌شود.

پوری این اصلاحات را در راستای «امنیت انرژی برای هندوستان و تسهیل‌شدن مسیر انتقال. به انرژی پاک و سوق صنعت انرژی هندوستان به سمت توسعه‌‌‌‌‌ای جدید» اعلام کرد. به عقیده او رشد اقتصادی 2/ 7درصدی در سال‌مالی 2023-2022 باوجود «بادهای مخالف حاصل از نگرانی‌های اقتصادی و ژئوپلیتیک» نشان‌دهنده انعطاف‌‌‌‌‌پذیری اقتصاد هندوستان است. 

داده‌‌‌‌‌های نفتی هندوستان حاکی از افزایش 9‌درصدی. تقاضای این کشور در مقیاس سالانه است.   نفت هند

این کشور روزانه 5میلیون و 100‌هزار بشکه و در سال‌حدود 20‌میلیون‌تن نفت‌خام می‌‌‌‌‌بلعد. در بازه ژانویه تا‌ مه (از ابتدای ماه میلادی تا ماه پیشین) تقاضای گازوئیل 4/ 8‌درصد. بنزین 7/ 8‌درصد و سوخت جت 9/ 27‌درصد رشد داشته‌‌‌‌‌ است.

او از برنامه‌های اصلاحی در بخش بالادستی صنعت گاز نیز خبر داد: «برنامه اصلاح قیمتی که در انتظار تصویب هیات‌دولت است. عملا پایه و اساس مقرون‌به‌صرفگی و امنیت انرژی برای همه شهروندان هندوستان است. درصورت عدم‌اصلاح قیمت گاز، جایگزینی برای آن غیرقابل‌رقابت  ‌خواهد شد.»

به گفته پوری برنامه‌هایی در صنعت بالادستی گاز برای افزایش تولید. و فعالیت بخش‌خصوصی برای توسعه میدان‌‌‌‌‌های جدید نیز تعریف شده‌است: «قیمت گاز در نیم‌سال آینده برای برخی از مصرف‌کنندگان 10‌درصد افزایش خواهد یافت و این صعود بها ادامه خواهد داشت.»

وزیر نفت هندوستان گفت که سیاست‌های انرژی پاک این کشور بر چهار وجه افزایش منابع برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی. تنوع‌‌‌‌‌بخشی به سبد انرژی‌‌‌‌‌های پاک، افزایش فعالیت شرکت‌ها E&P (شرکت‌های E&P مواد خام مورد‌استفاده در تجارت انرژی را پیدا و استخراج می‌کنند) و پیگیری پذیرش خودروهای الکتریکی و هیدروژنی بنا شده‌است: «85‌درصد از تقاضای نفت و نزدیک به 50‌درصد از تقاضای هندوستان از طریق واردات تامین می‌شود. آن‌هم در حالی‌که همگی از لزوم انتقال زیرساخت‌های انرژی در شرایط امن و پایدار آگاه هستیم.» 

به گفته پوری، جغرافیای هند یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌‌‌‌‌های همزمان در جهان را دارد. که اجازه تولید انرژی‌‌‌‌‌های پاک مختلف را به تولیدکنندگان می‌دهد.«همچنین هدف‌گذاری دهلی‌‌‌‌‌نو برای تولید سالانه 5میلیون‌تن سوخت هیدروژنی تا سال‌2030 همچنان پابرجاست.»

up