شانس دلار نیما برای صعود

شانس دلار نیما برای صعود

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه بازار هفته گذشته را این‌گونه مورد تحلیل و واکاوی قرار داد: بازار سرمایه به واسطه ‌ریسک‌های مختلف و گزارش‌های ضعیف زمستان شرکت‌ها در کنار شکاف عمیق دلار بازار آزاد با نرخ دلار نیما روند نزولی به خود گرفته بود. پس از سقوط بازار به کانال ۲‌میلیون‌واحدی و ازدست‌رفتن محدوده حمایتی ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار‌واحدی، سطح ۲‌میلیون و ۵۰‌هزار‌واحدی با بمباران اخبار مثبت. به محدوده حمایتی بازار تبدیل شد و روزهای غرق در خاموشی و سرخ‌پوش ابتدای هفته، تا حدودی پایان پیدا کرد.

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، تصمیمات اخیر تیم اقتصادی دولت  در مورد نرخ بهره، داغ‌شدن تنور تجدیدارزیابی دارایی خودرویی‌ها، اصلاح نرخ پتروشیمی و پالایشی‌ها در کنار افزایش دلار نیما به محدوده‌های ۴۲‌هزار‌تومانی همه و همه رنگ و بوی بهاری به بازار نزولی و خسته‌کننده بخشیدند.

این کارشناس بازار ادامه‌داد: به‌نظر می‌رسد، در شرایط فعلی نمی‌توان رشد شارپی از بازار انتظار داشت. بازار سرمایه می‌تواند برای مدت کوتاهی به واسطه نزدیکی به فصل مجامع مثبت باشد. اما در صورتی‌که نرخ‌های مذکور اصلاح نشوند. و مجددا نرخ اوراق اخزا در مدار افزایشی قرار بگیرد. بهبود شرایط بازار در چنین وضعیتی خیالی باطل خواهد بود.

با توجه به شرایط موجود امکان سرازیر‌شدن نقدینگی به بازار وجود نخواهد داشت. این کارشناس بازار نسبت به افزایش دلار نیما به محدوده‌های ۴۲‌هزار‌تومانی ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: میان نرخ دلار نیما با دلار بازار آزاد شکاف عمیقی وجود دارد.

هفته گذشته دلار نیما تا محدوده‌های ۴۲‌هزار‌تومانی افزایش پیدا کرد. با این‌وجود پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی دلار نیما تا محدوده‌های ۵۰‌هزار‌تومانی تا فصل مجامع ادامه‌دار باشد. این کارشناس بازار در پایان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود. بورس هفته سبزی را پیش‌رو داشته‌باشد.

از طرفی پیش‌بینی می‌شود. تا زمانی‌که متغیرهای موثر بر بازار تغییر مثبت ملموسی نکنند. بازار کم‌رمق و متعادل در هفته آینده ادامه‌دار خواهد بود. با این‌وجود به‌نظر می‌رسد ابتدای هفته آینده موج افزایش تقاضا سرعت بیشتری داشته‌باشد. و با نزدیک‌شدن به انتهای هفته از شدت تقاضاها کاسته‌شود.

مریم محبی؛ کارشناس بازار سرمایه بازار هفته گذشته را این‌گونه توصیف کرد: هفته گذشته، هفته پرنوسانی برای بازار سرمایه بود.

روزهای ابتدایی هفته نماگرهای اصلی بازار زیر سایه محدودیت دامنه‌نوسان ریزش کم‌ارتفاع اما پرغلظتی داشتند. به‌طوری‌که صندوق‌های اهرمی و بسیاری از نمادهای بازار شرایط نامطلوبی داشتند. و صف‌های فروش سنگینی را تشکیل داده‌بودند.

شرایط ناخوشایند بازار بر این مدار بود که اواسط هفته انتشار اخبار مثبت تجدیدارزیابی دارایی شرکت‌های گروه خودروسازی، کاهش شکاف میان نرخ دلار بازار آزاد با دلار نیما و سختگیری سیاست‌گذار پولی در مورد نرخ بهره، هرچند محدود رخ‌داد و موجب شد. بازار از وضعیت اسفناک گذشته کمی فاصله بگیرد. و به حالت تعادلی بازگردد. با وجود اینکه انتشار چنین اخباری اتمسفر مطبوعی را در فضای غبارآلود بازار ایجاد کرد. اما تا زمانی‌که چنین اخباری بعد عملیاتی نداشته‌باشد. نمی‌توان با اطمینان‌خاطر سبزپوشی چند‌روزه را مداوم دانست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌داد: بازار در چند ماه گذشته روند خاص رو به بالایی را تجربه نکرده. و به‌نظر می‌رسد. بورس کم‌توان کمتر جزو اولویت‌های اصلی سیاستگذاران بوده‌است. از طرفی کاهش نرخ‌های اخزا که از هفته گذشته آغاز شده. را با وجود نرخ تورم برای مدت زیادی نمی‌توان ادامه‌دار قلمداد کرد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار روزهای آینده وضعیت مساعدتری داشته‌باشد.

up