عدم قطعیت عرضه، بازارهای نفت را در لبه نگه می دارد

قیمت نفت

 

قیمت نفت در ابتدای هفته جاری سقوط کرد. زیرا نگرانی ها از کاهش شدید عرضه تا حدودی کاهش یافت. با این حال. با افزایش خطرات ژئوپلیتیکی. و عدم قطعیت توافق هسته ای با ایران. فشار صعودی همچنان ادامه دارد.

جمعه 4 مارس 2022

قیمت نفت به سمت بزرگترین کاهش هفتگی خود از نوامبر 2021 پیش می رود. زیرا نگرانی های عرضه اخیراً تا حدودی کاهش یافته است. برای شروع، تماس مقامات آمریکایی با ونزوئلا با نشان دادن. قصد دولت بایدن برای تامین نفت بیشتر و باز کردن پتانسیل برای ورود بشکه های سنگین ونزوئلا به ایالات متحده در آینده. فشار نزولی بر قیمت ها اضافه کرد. در همین حال، عرضه SPR ایالات متحده با عرضه 30 میلیون بشکه ای در ماه های آوریل و مه. قرار است تا حدودی انقباض بازار را کاهش دهد.

 همچنین سطح فزاینده ای از اطمینان وجود دارد. که عرضه روسیه به خریداران آسیایی حتی بدون ال سی، با استفاده از انتقال مستقیم تلگرافی ادامه خواهد یافت. و ترس از تنگ تر شدن آسیا را نیز کاهش می دهد. در حالی که بازارها به طور غیرقابل انکاری ضعیف هستند. برخی از ترس از بدترین سناریو کاهش یافته است.

حمله حوثی ها با پهپاد. به پالایشگاه ریاض با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در روز. و همچنین حملاتی به جیزان و ابها که. خوشبختانه این حمله تنها باعث یک آتش سوزی کوچک شد. که به سرعت کنترل شد.

تلاش اتحادیه اروپا برای حذف تدریجی سوخت های فسیلی روسیه اتحادیه اروپا. در اجلاس دو روزه سران در ورسای درباره چگونگی. حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی روسیه بحث می‌کند. و 40 درصد گاز و 27 درصد نفت خود را از روسیه وارد می‌کند. و کشورهای عضو. بین ضرب‌الاجل تعهد سریع‌تر 2027 و 2030 تقسیم می‌شوند.

مذاکرات هسته ای ایران در میان چانه زنی های دقایق پایانی به تعویق می افتد. مذاکرات وین در مورد بازنگری توافق هسته ای ایران متوقف شده است. و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد. که این تاخیر به دلیل عوامل خارجی است. و توافق نهایی همچنان روی میز است و آماده امضا است.

کاخ سفید کاهش تحریم‌های ونزوئلا را به ضمانت‌های صادرات مرتبط می‌کند. با دیدار دیپلمات‌های ارشد آمریکایی با مادورو. رئیس‌جمهور ونزوئلا، برای اولین بار در سال‌ها برای بستن قراردادی که تحریم‌ها علیه PDVSA را کاهش می‌دهد. واشنگتن تلاش کرد کاهش تحریم‌ها را به عرضه مستقیم نفت به پالایشگاه‌های آمریکایی مشروط کند.

رهبران آفریقا از انتقال انرژی جلوگیری می کنند. مقامات ارشد نفتی از کشورهای غرب آفریقا اظهار داشتند. که کشورهای در حال توسعه نباید اهداف انرژی تجدیدپذیر داشته باشند. زیرا “آنها هنوز در حال گذار از هیزم به گاز هستند” . و فشار برای مقابله با هزینه های سوخت بالاتر باید بر اهداف دیگر ارجحیت داشته باشد.

جاه طلبی های هسته ای کره جنوبی توسط رئیس جمهور محافظه کار تقویت شد. پیروزی یون سوک یول، نامزد مخالف، یون سوک یول. دادستان کل سابق، در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی به احتمال زیاد. باعث چرخش دور در خروج هسته ای این کشور و از سرگیری ساخت رآکتورهای متوقف خواهد شد.

گروه تغییر اقلیم متعهد می شود. که پالایشگاه ها را مختل کند. از آنجایی که افزایش ناگهانی قیمت نفت خام و محصولات ممنوعه ی. روسیه زندگی را برای پالایشگاه‌های بریتانیا دشوار کرده است. Extinction Rebellion قول داد که یک کمپین بزرگ در سراسر کشور. برای ایجاد اختلال در عملکرد پالایشگاه‌ها در کشور راه‌اندازی کند. تا «لحظه اوج» ایجاد کند.

چین به پالایشگاه‌ها می‌گوید. صادرات سوخت را کاهش دهند. دولت چین به پالایشگاه‌های داخلی گفته است. که صادرات بنزین و گازوئیل را در ماه آینده به حالت تعلیق درآورند.

 زیرا در بحبوحه تعمیرات بهاره پالایشگاه. هرگونه خروج محسوس صادرات ممکن است. کمبود سوخت را تشدید کند.

 

 

قیمت نفت

 

 

صنعت اروپا می خواهد. تجارت نیکل را تعلیق کند. پس از اینکه بورس فلزات لندن معاملات نیکل را به حالت تعلیق درآورد. و معاملات را در روز سه‌شنبه در بحبوحه افزایش قیمت نیکل به 100000 دلار در هر تن لغو کرد. انجمن فولاد اروپا گفت: معاملات باید تا زمانی که «ثبات قیمت تضمین شود» به تعویق بیفتد.

کانادا خواهان صادرات بیشتر خط لوله به ایالات متحده است. کانادا به دنبال افزایش جریان نفت خام خط لوله به ایالات متحده است. و همزمان به دنبال افزایش صادرات از USGC به اروپا است. علی رغم اینکه ظرفیت خط لوله با نرخ استفاده تقریباً 100 درصد کار می کند.

پتروبراس بین قیمت های بالا و فشار سیاسی قرار گرفت. با کاهش 30 درصدی قیمت سوخت حمل‌ونقل نسبت به قیمت جهانی. شرکت ملی نفت برزیل پتروبراس (NYSE:PBR) فشار سیاسی دولت بولسونارو را نادیده گرفت. و اعلام کرد که قیمت‌ها را از جمعه به بعد 20 تا 25 درصد افزایش خواهد داد.

آلمان از کمبودهای رو به افزایش دیزل رنج می برد. شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی BP (NYSE:BP) و Shell (LON:SHEL) محموله‌های دیزلی را برای فروش در آلمان عرضه نکرده‌اند. و این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند. که بدون عرضه نفت روسیه. بازار آلمان در بحبوحه تبخیر موجودی‌ها با کاهش محسوس عرضه مواجه خواهد شد.

سرمایه گذاران در میان هرج و مرج جنگ به طلا پناه می برند. حمله روسیه به اوکراین باعث افزایش قابل توجه قیمت طلا شده است. زیرا سرمایه گذاران به دنبال محافظت در برابر آشفتگی های ژئوپلیتیکی و تورم هستند. و قیمت طلا در این هفته به بالاترین حد خود نزدیک شده. و به 2070 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت نفت

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://oilprice.com/

up