عوامل موثر بر قیمت پلی اتیلن ها

قیمت پلی اتیلن

 

 

امروز قصد داریم به بررسی قیمت مواد پلیمری بپردازیم، پلی اتیلن یکی از مواد پلیمری پر مصرف می باشد و امروز قصد داریم به بررسی عوامل افزایش قیمت این ماده پلیمری بپردازیم.

با این مقدمه کوتاه در ابتدا به این مسئله می پردازیم که پلی اتیلن در چه موادی هست و معمولا برای چه منظوری استفاده می گردد:

اگر سازمان شما از بسته بندی پلاستیکی استفاده می کند. و یا آن را خریداری می کند. شما نسبت به افزایش قیمت زیاد و کمبود بسته بندی پلاستیکی بی توجه نیستید.

 قیمت پلی اتیلن، اساس فیلم LDPE ، MDPE و HDPE می باشد. و از سال 2000 هرگز به این اندازه شاهد افزایش قیمت نبوده ایم.

علت این افزایش ها چیست؟

بدست آوردن دلیل در یک جمله آسان نیست. تحلیل گران بازار و تولیدکنندگان از یک “طوفان کامل” صحبت می کنند. که در حال حاضر ترکیبی از عوامل ایجاد کننده این افزایش قیمت استثنایی را نشان می دهد.

به طور سنتی، افزایش و یا کاهش قیمت نفتا تا حد زیادی در افزایش و کاهش قیمت مشتقاتی مانند PE ، PP و محصولات نهایی حاصل از این مواد پلیمری، مانند فیلم های بسته بندی موثر است. گاهی اوقات، سایر تأثیرات خارجی (مانند اختلال در تولید به دلیل آب و هوا یا نقص فنی) نیز در تغییر قیمت ها بی تاثیر نیست. عدم تعادل موقت در عرضه و تقاضا می تواند قیمت محصولات نهایی و/یا مواد اولیه را بالا یا پایین ببرد. در حال حاضر، اتفاقات زیادی در حال انجام است و این تأثیرات یکدیگر را تقویت می کنند.

به طور خلاصه، می توان عوامل موثر بر تغییر قیمت پلی اتیلن را موارد زیر دانست:

  • محدودیت عرضه نفتا (و اتیلن) به دلیل کاهش تولید نفت در نتیجه مصرف کمتر روغن (کووید) و قیمت های فوق العاده پایین نفت در اوایل سال 2020،
  • کاهش تولید (و نگهداری برنامه ریزی شده) در تولید کنندگان پلیمر به دلیل عرضه کمتر از یک سو و تقاضای کلی پایین از سوی دیگر،
  • مشکلات غیرمنتظره (به عنوان مثال راه اندازی پس از تعمیر و نگهداری) در برخی از سایت ها،
  • اختلال در تولید در کارخانه های پتروشیمی در ایالات متحده (ایالات متحده) به دلیل هوای زمستان،
  • اختلالات لجستیکی به دلیل وضعیت جهانی کووید،
  • واردات محدود به اتحادیه اروپا به دلیل آربیتراژ توسط صادرکنندگان در آمریکا و روسیه،
  • افزایش تقاضا برای پلیمرهای خاص مانند LDPE و LLDPE.

هر کدام از این علل را به طور مختصر توضیح می دهیم…

  1. عرضه محدود نفتا:

به دلیل همه گیری جهانی COVID-19، تقاضای کمتری برای نفت وجود دارد. که این کاهش تقاضا، تا حدودی به دلیل تردد کمتر خودروها و تردد هوایی کمتر است. همین کاهش تقاضا ، باعث کاهش قیمت نفت و در نتیجه پالایش نفت نیز کاهش یافت. نفتا، در طول تقطیر نفت خام تولید می شود . بنابراین در دسترس نیست. نفتا ماده اولیه تولید اتیلن است که به نوبه خود اساس تولید پلی اتیلن است. از آنجا که تقاضا برای PE (به ویژه LDPE و LLDPE) زیاد است . در دسترس بودن پایین عدم تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد می کند. این منجر به کمبود می شود ، که به نوبه خود منجر به افزایش قیمت می شود.

  1. کاهش تولید (و نگهداری برنامه ریزی شده) توسط تولید کنندگان پلیمر:

تولیدکنندگان پلیمر به دلیل در دسترس نبودن مواد اولیه و تقاضای کلی برای محصولات پلاستیکی مجبور به کاهش تولید و تعمیر و نگهداری شدند.

  1. مشکلات غیرمنتظره (مانند راه اندازی پس از تعمیر و نگهداری) در تعدادی از مکان ها:

در تعدادی از سایت ها ، تعطیلی به دلیل مشکلات غیرمنتظره بیشتر از زمان برنامه ریزی شده به طول انجامید. در نتیجه کمبود عرضه LDPE و LLDPE افزایش یافت.

  1. اختلال در تولید در کارخانه های پتروشیمی در ایالات متحده (ایالات متحده) به دلیل هوای شدید زمستانی:

قطع طولانی مدت برق در زمان یخبندان شدید در ایالات متحده باعث شد خطوط تولید و ترقه ها برای مدت طولانی متوقف شوند.

  1. اختلال در تدارکات به دلیل وضعیت جهانی کووید:

تجارت در آسیا در سال 2020 تا حدودی فلج شده بود، اما از پایان سال 2020 به سطح قدیم رسید. متاسفانه، شرکت های حمل و نقل هنوز ظرفیت خود را بر اساس آن تنظیم نکردند. به دلیل کمبود زیاد ظرفیت کانتینر، قیمت حمل و نقل بسیار افزایش یافت. و انتظار نمی رفت به زودی کاهش یابد.

  1. واردات محدود به اتحادیه اروپا به دلیل آربیتراژ توسط صادرکنندگان در آمریکا و روسیه:

متأسفانه، اروپای غربی تا حد زیادی به واردات خود وابسته است. در نتیجه کووید و افزایش عرضه مواد اولیه ثانویه، تقاضا برای مواد اولیه در اروپا کاهش یافت. در مقابل، چین بهبود اولیه را از کووید تجربه کرد و مدتی است که دسترسی محدود به مواد اولیه ثانویه را تجربه کرده است. بنابراین نیاز به مواد اولیه به ویژه در چین به شدت افزایش یافت.

  1. افزایش تقاضا برای پلیمرهای خاص مانند LDPE و LLDPE:

همان طور که قبلاً ذکر شد، تقاضا در اروپای غربی برای LDPE و LLDPE بالا بود. این عمدتا به دلیل تغییر رفتار مصرف کننده در نتیجه Covid بود. به عنوان مثال به تقاضای زیاد برای بسته بندی مواد غذایی و کارهای بیشتر در داخل و اطراف خانه (باغبانی و DIY) فکر کنید. در سال 2020 ، تأثیراتی مانند اخبار مثبت در مورد واکسن ها و افزایش قیمت مواد اولیه به این معنی بود که پردازنده های PE در واقع سفارشات بیشتری ارسال می کنند.

 

 

مواد پلیمری

 

شرکت علمی سازان پاسارگاد با برند کانگورو، تامین کننده مواد اولیه پلیمری می باشد. جهت خرید انواع مواد پلیمری با شمار 88064800 تماس حاصل نمائید. کارشناسان ما آماده ثبت سفارش و ارائه مشاوره به شما مشتریان عزیز می باشند.

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://www.kivo.nl

up