وضعیت قرمز اقتصاد قاره سبز

رکود یورو
به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، گزارش‌ها. از ورود اقتصاد قاره سبز به فصل جدیدی از رکود حکایت دارد. در روز‌های اخیر اروپا که در حال دست و پنجه نرم کردن. با تورم موجود در این قاره بود. افزایش قیمت گاز و ریزش بازار سهام این منطقه نیز توانست شرایط اقتصادی در این منطقه را متلاطم سازد. این امر نگرانی سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا را برانگیخت. رکود یورو

اما سوال این است که در یک ماه اخیر چه عواملی توانست منطقه یورو را وارد رکود کند؟

در پاسخ به این سوال باید به قدرت نمایی دلار در مقابل یورو. اعمال قطعی سیاست‌های انقباضی توسط فدرال رزرو. افت بازار سهام و صعود قیمت گاز در این منطقه اشاره کرد. برخی از کارشناسان با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا. باز کردن گره رکود در اروپا را به دست بانک مرکزی اروپا می‌دانند. اما این نهاد با چه اقداماتی می‌تواند. در عین مهار تورم و بالا بردن نرخ بهره، از رکود عمیق این منطقه جلوگیری کند؟

عوامل رکود در منطقه یورو

نخستین عامل موثر در فرورفتن قاره سبز به چاه رکود. شیوع ویروسی به نام تورم در سطح جهانی است. در این میان منطقه یورو توانست با افزایش ۵/ ۰ درصدی نرخ بهره در ماه گذشته گامی مثبت در جهت مهار تورم و بهبود شرایط اقتصادی بردارد.

عامل مهم دیگری که در روزهای اخیر توانست اقتصاد اروپا را بیش از پیش تضعیف کند. تقویت دلار ناشی از احتمال افزایش نرخ بهره بود که دگرگونی بازارهای جهانی را به دنبال داشت و سبب پیشی گرفتن دلار آمریکا از اسکناس اروپایی شد. علاوه بر عوامل مذکور باید به صعود ناگهانی قیمت گاز مبنی بر توقف عرضه گاز روسیه و در نهایت سهمیه‌بندی و افزایش هزینه گاز و افت بازار سهام اروپا پس از سخنرانی جرمی پاول. رئیس فدرال رزرو، مبنی بر تداوم سیاست‌های انقباضی در روزهای اخیر اشاره کرد.

از جمله بازارهای سهام که با افت مواجه بودند می‌توان به بازار سهام آلمان، فرانسه و بریتانیا اشاره کرد که هرکدام به ترتیب با افت ۳/ ۱، ۶/ ۱ و یک درصدی رو‌به‌رو بودند. در نهایت عوامل یاد شده فصل جدیدی از رکود را برای اقتصاد منطقه اروپا رقم زدند.

رکود یورو

نجات اقتصاد اروپا به دست بانک مرکزی

کاهش ارزش یورو، افت بازار سهام و در نهایت تضعیف منطقه اروپا. سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا را با نگرانی فراوانی رو‌به‌رو کرده است. به دنبال افزایش رکود در منطقه اروپا، تحلیل‌گران به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول تحلیل‌گرانی که معتقد بودند با وجود ضعف در اقتصاد منطقه یورو و رکودی که در سطح منطقه اروپا رخ داده، افزایش نرخ بهره نمی‌تواند تورم را درمان و شرایط اقتصادی این منطقه را بهبود بخشد. زیرا صعود ناگهانی قیمت گاز و فشار بر خانوارها ناشی از افزایش هزینه کالا و خدمات. ضربه جبران‌ناپذیری بر اقتصاد خانوارها وارد کرده و با افزایش نرخ بهره این فشار چند برابر خواهد شد و رکود عمیق‌تر اقتصاد منطقه یورو را به دنبال دارد.

اما گروه دیگری از تحلیل‌گران، عملکرد فدرال رزرو را سرلوحه اقتصاد اروپا قرار داده‌اند و عقیده دارند. که با افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، امکان عمیق‌تر شدن رکود در کوتاه‌مدت غیر‌قابل‌‌انکار است. اما اثرات مثبت آن در بلندمدت نمود می‌یابد و سیگنال‌های مثبت آن می‌تواند سدی در برابر تورم و در نهایت رکود باشد.

up