کاهش تولید نفتی عقیم عربی

کاهش تولید نفت

کاهش تولید نفت

به گزارش کانگورو به نقل از دنیای اقتصاد، چشم‌‌‌‌‌‌انداز سرمایه‌گذاری اقتصادی در جهان همچنان غبارآلود است. و درصورت افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو تقاضای نفت در قراردادهای آتی محدود و کاهشی می‌شود.

ناظران بازار معتقدند بازار بیش از اینکه از سمت عرضه متاثر باشد بر سمت تقاضا. متمرکز شده و منتظر سیاست‌های ضدتورمی فدرال‌رزرو است. ذخایر استراتژیک آمریکا که از آن به‌عنوان بازوی چانه‌‌‌‌‌‌زنی غرب علیه کاهش تولید اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس استفاده می‌شود. روند کاهشی داشته و در هفته منتهی به 26 ماه مه به 459‌میلیون بشکه رسیده‌است.

باتوجه به افزایش تقاضای سنتی بنزین در فصل تابستان در ایالات‌متحده ورودی پالایشگاه‌های آمریکا. روزانه یک‌میلیون و 200‌هزار بشکه افزایش یافت. با این حال ذخایر بنزین در ساحل‌شرقی آمریکا کاهشی گشت که موجب نوسان قیمت بنزین شد.

البته به گفته فعالان بازار افزایش صادرات محصولات. پالایشی در کمبود موجودی ساحل شرقی ایالات‌متحده بی‌‌‌‌‌‌تاثیر نبوده‌است.

نگرانی‌‌‌‌‌‌ از رکود اقتصادی

در عرض یک روز تاثیر کاهش تولید عربستان بر بازار نفت عملا ازبین رفت. روز گذشته هر بشکه نفت‌خام آمریکا به‌‌‌‌‌‌طور نسبی در کانال 70 دلاری معامله شد. درحالی‌که این شاخص از روز یکشنبه در پی خبر کاهش تولید روزانه یک‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌ای نفت عربستان‌سعودی در عرض دو روز به 74 دلار نزدیک شده‌بود.

هربشکه نفت‌خام برنت که در اوج قیمتی به 78 دلار رسیده بود. نیز در روز گذشته کمتر از 75 دلار و در کانال 74 دلاری خرید و فروش شد.  به گزارش رویترز، تولید روزانه عربستان‌سعودی به نزدیکی 9‌میلیون بشکه رسیده. که پایین‌ترین میزان در سال‌های اخیر است اما به گفته ناظران بازار سطح تولید کشورهایی همچون آنگولا. نیجریه و روسیه همچنان می‌تواند پاسخگوی بازار باشد، در عین‌حال روسیه هیچ تعهدی به این کاهش تولید نداشته و امارات‌متحده‌عربی مجاز است اهداف تولیدی خود را در سال‌آینده میلادی بالا ببرد.

اوله هانسن، رئیس کمیته استراتژی بانک ساکسو (Saxo Bank) معتقد است بازار بر سمت تقاضا متمرکز شده. و «کفه نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی و سقوط تقاضای نفت بر کفه تغییرات در سمت عرضه سنگینی می‌کند.» ب

خش خدمات در ماه مه (ماه میلادی گذشته) با کاهش تقاضا مواجه بوده که به دلیل عدم‌تعیین‌تکلیف نرخ بهره است. بازیگران بازار منتظر میزان نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو هستند. زیرا افزایش نرخ بهره می‌تواند تقاضای نفت را محدود کند.

داده‌های تجاری مبنی‌بر کاهش سفارش‌های صنعتی آلمان نیز مزید بر علت شد. تا بازیگران بازار با احتیاط بیشتری قدم بردارند. تاماس وارگا از کار‌‌‌گزاری (PVM) نیز بر این گزاره صحه گذاشته است: «اگر داده‌های اقتصادی افزایش تورم را نشان دهند. سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران روی بالا‌رفتن نرخ بهره حساب بازمی‌کنند و تقاضا به‌شدت محدود می‌شود. در ‌چنین موقعیتی تاثیر آخرین تصمیم اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس مبنی‌بر کاهش تولید خنثی می‌شود.»

افزایش قیمت پس از کاهش تولید

به گزارشS&P Global با کاهش تولید روزانه یک‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌ای عربستان؛ سطح کاهش تولید به روزانه 4‌میلیون و 700‌هزار بشکه می‌رسد. این درحالی است که همه کشورهای عضو پذیرفتند تا پایان سال‌2024 به برنامه کاهش تولید پایبند باشند.

استیون اینس یکی از ناظران بازار در یادداشتی نوشت باتوجه به اینکه بازار نفت بسیار شکننده است. موقعیت و اتخاذ تصمیمات اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس بسیار مهم است: «کاهش تولید عربستان‌سعودی از نظر اصولی برای صعود قیمت‌ها است. اما بسیار مهم است که بین یک تا 6 ماه عربستان این کاهش تولید را چگونه انجام می‌دهد.»

تحلیلگران انتظار دارند عرضه نفت در نیمه دوم 2023 با محدودیت و کسری مواجه شود. و درصورت کاهش فشارهای اقتصادی (سیاست‌های ضدتورمی دولت‌ها با بالا بردن نرخ بهره) قیمت نفت روند صعودی خواهد داشت.

یکی از تحلیلگران (ANZ) در یادداشتی نوشت: «ما هدف‌گذاری خود تا پایان سال‌را بر پایه نفت‌برنت 100 دلاری همچنان حفظ می‌کنیم.»

به عقیده این تحلیلگر سرمایه‌گذاری روی سودهای کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت با محدودیت روبه‌‌‌‌‌‌رو است و سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران باتوجه به رفتار صعودی نفت سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌کنند. «البته درصورتی‌که عربستان‌سعودی و اوپک همچنان از آنها پشتیبانی کنند.» یا به بیان دیگر برنامه‌هایی برای کاهش تولید داشته باشند. تحلیلگران (SAXO) چشم‌‌‌‌‌‌انداز اقتصاد جهانی. را نیز شاخص پشت‌پرده میزان کاهش تولید می‌دانند.

 

نفت اوپک

 

افزایش فعالیت پالایشگاه‌های آمریکا

موجودی محصولات پالایشی آمریکا در هفته منتهی به 2 ژوئن افزایش یافت و واردات بنزین نیز یک روند صعودی را ثبت کرده‌است. براساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا با افزایش 750هزار بشکه‌‌‌‌‌‌ای.ذخایر استراتژیک بنزین این کشور به 216میلیون و 800هزار بشکه می‌رسد که 9‌درصد از میانگین پنج‌ساله کمتر است.

با وجود بازگشت پالایشگاه‌ها از تعمیر و نگهداری همچنان موجودی بنزین پایین است. و پالایشگاه‌ها ورودی نفت‌خام خود را با افزایش روزانه یک‌میلیون و 200هزار بشکه‌‌‌‌‌‌ای به 16‌میلیون و 200هزار بشکه رسانده‌اند.

البته تحلیلگران به‌‌‌‌‌‌سبب افزایش تقاضای تابستانی بنزین، ورودی بالاتری را پیش‌بینی کرده بودند. با این حال کمبود بنزین در سواحل شرقی ایالات‌متحده منجر به صعود قیمت این فرآورده شد.

دلیل کاهش موجودی فرآورده‌های آمریکا را باید در افزایش صادرات بنزین جست‌وجو کرد. داده‌های تجاری نشان می‌دهد این کشور در هفته منتهی به 2 ژوئن روزانه یک‌میلیون و یکصدهزار بشکه صادرات داشته است. داده‌‌‌‌‌‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد. صادرات محصولات پالایشی در هفته منتهی به 26 مه ‌روزانه 4‌میلیون و 900‌هزار. بشکه افزایش داشته درحالی‌که واردات محصولات نفتی در این روزانه 7‌میلیون و 200‌هزار بشکه کاهش داشته است.

همچنین موجودی نفت‌خام آمریکا نیز از نیمه مارس با کاهش 21‌میلیون و 500‌هزار بشکه‌‌‌‌‌‌ای. به 459میلیون و 700هزار بشکه در هفته منتهی به 26 ماه مه رسید‌. که دلیل آن افزایش فعالیت پالایشگاه‌های این کشور است.

up