کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه در میانه تحریم

گاز روسیه

پس از بیش از یک هفته کاهش متوالی، قیمت بنچمارک گاز طبیعی اروپا در روز سه‌شنبه در بحبوحه سفارش‌های کمتر برای عرضه گاز روسیه از اوکراین افزایش یافت.

در معاملات صبح روز سه‌شنبه در آمستردام، قیمت آتی گاز در مرکز هلندی TTF، قیمت بنچمارک گاز برای اروپا، نزدیک به 4 درصد افزایش یافت. این در حالی است که قرارداد گاز ماه اول در بریتانیا 3.5 افزایش یافت.

قیمت ها افزایش یافت زیرا سفارشات برای ترانزیت گاز روسیه. از طریق اوکراین در روز سه شنبه به 68 درصد از ظرفیتی که گازپروم غول روسیه می تواند ارسال کند، کاهش یافت. در همان زمان، تحویل از طریق خط لوله نورد استریم به آلمان نزدیک به ظرفیت بود.

اولین افزایش قیمت گاز اروپا در هفت روز معاملات در حالی صورت می گیرد. که اتحادیه اروپا تلاش های خود را برای تامین گاز غیرروسی تشدید کرده است.

برای مثال ایتالیا که 40 درصد از تقاضای گاز خود را به روسیه وابسته است. روز دوشنبه با الجزایر قراردادی امضا کرد تا 40 درصد بیشتر گاز از صادرکننده. گاز آفریقایی از طریق خط لوله موجود در دریای مدیترانه دریافت کند.

 

گاز روسیه

 

 شرکت انی ایتالیا، از پاییز آینده، مقدار گاز وارداتی. از طریق خط لوله TransMed/Enrico Mattei را بر اساس قرارداد بلندمدت تامین گاز. که با سوناتراک در حال اجراست افزایش خواهد داد.

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، با اشاره به اینکه توافق با الجزایر گامی در جهت کاهش وابستگی به گاز روسیه است. گفت: معاملات دیگری نیز به دنبال خواهد داشت.

اروپا همچنین به دنبال افزایش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) خود است. و کشورهای مختلف از جمله اقتصادهای بزرگ وابسته به گاز روسیه. مانند ایتالیا و آلمان در حال مذاکره با صادرکنندگان از جمله ایالات متحده و قطر برای افزایش LNG هستند.

همین دیروز، شرکت بزرگ فرانسوی TotalEnergies گفت که قصد دارد. ظرفیت تولید کارخانه LNG کامرون در لوئیزیانا در ایالات متحده را افزایش دهد. زیرا ایالات متحده به دنبال افزایش محموله های LNG به اروپا برای کمک به کاهش وابستگی به گاز روسیه است.

 

نگارنده: مهناز معصومی راد

منبع: https://oilprice.com/

up