خنثی‌سازی تحریم در شازند

پتروشیمی شازند

پتروشیمی شازند

کاتالیست واحد RFCC شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند (واحد ۱۵) چهارشنبه ۲۴ خرداد. در نشست خبری مدیران این شرکت رونمایی شد. در این مراسم که با حضور مجید رجبی مدیرعامل و جمعی از مدیران و رؤسای ستادی و عملیاتی شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند. ایوب شاه علی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان شیمیایی بهداش و اصحاب رسانه در محل سالن شهدای مدافع حرم پالایشگاه برگزار شد. جزئیات این کاتالیست بومی تشریح شد.

پیش از این کاتالیست واحد RFCC از خارج و عمدتا از کشورهای چین، آلمان و روسیه تامین می‌‌‌شد.با تولید این کاتالیست، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور‌. در وقت و انرژی بسیاری از متخصصان صرفه‌جویی شد.  پتروشیمی شازند

به گزارش کانگورو به نقل از  «دنیای‌اقتصاد» در این مراسم، مدیرعامل شرکت پالایشگاه شازند گفت: واحدهای RFCC با ظرفیت ۹۴‌هزار و ۳۷۰ بشکه در روز به منظور تولید بنزین، گاز مایع و دیزل سبک طراحی و ساخته شده است.

رجبی افزود: در این واحد از فرآیند شکست کاتالیستی بسترسیال استفاده شده. و در حال حاضر بزرگ‌ترین واحد پالایشگاهی شکست کاتالیست بستر سیال در کشور است.

وی با بیان اینکه این واحد به‌‌‌ منظور تولید حداکثر بنزین طراحی‌‌‌ شده به طوری که قادر به تولید ۸ میلیون لیتر بنزین با عدد اکتان بالاست. ادامه داد: این بنزین به عنوان بنزین با استاندارد یورو ۴ پس از تصفیه هیدروژنی در واحد CGH به بازار عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه شازند افزود: واحد RFCC یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین. واحدهای عملیاتی شرکت پالایش نفت امام خمینی است. مهم‌ترین محصول این واحد بنزین و گاز مایع و پروپیلن محصولات فرعی این واحد است.

رجبی با بیان اینکه یکی از گلوگاه‌های اصلی این واحد تامین کاتالیست آن بوده که اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور تداوم و حفظ تولید. را با چالش‌ها و موانع جدی روبه‌رو می‌‌‌کرده و از این رو مدیریت شرکت با هدف گره‌گشایی از این مهم و استقلال کشور در زمینه تولید این کاتالیست برنامه‌ای جدی ترسیم و با میدان دادن به شرکت‌های بومی و دانش‌بنیان. این کاتالیست را بومی‌سازی کرده. خاطرنشان کرد:این واحد با افزودن برگ زرین دیگری بر کارنامه افتخارات صنعت عظیم کشور. اثر تحریم را بر این واحد استراتژیک خنثی ساخت.

وی گفت: پیش از این کاتالیست RFCC از خارج از کشور و عمدتا از کشورهای چین، روسیه و آلمان تامین می‌‌‌شد. از این رو علاوه بر خروج ارز از کشور وقت و انرژی بسیاری از مدیران این شرکت صرف تامین این نیاز می‌‌‌شد.

مدیرعامل پالایشگاه شازند بیان کرد: شرکت پالایش امام خمینی شازند یکی از پیشگامان تهیه کاتالیست از شرکت‌های داخلی بوده. و اتخاذ استراتژی بومی‌‌‌سازی کاتالیست‌های موردنیاز این شرکت به تامین قریب به ۸۵‌درصد کاتالیست‌ها. جاذب‌‌‌ها و مواد شیمیایی مصرفی از سوی تولیدکنندگان داخلی منجر شده است.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تصریح کرد: کیفیت کاتالیست ایرانی بومی‌‌‌سازی‌‌‌شده واحد. RFCC با کاتالیست‌‌‌های اروپایی برابری می‌کند و خوشبختانه ریسک استفاده نخستین بار از این کاتالیست در واحدهای تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) نتایج خوبی به همراه داشته است.

عملیات بارگیری و به‌‌‌کارگیری این کاتالیست ایرانی به‌‌‌عنوان یک کار مشترک گروهی بین شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره). شازند و شرکت تولیدکننده شیمیایی بهداش اجرایی شده است. و شرکت شیمیایی بهداش به‌‌‌عنوان تولیدکننده این کاتالیست.در همه مراحل بارگیری تا به‌‌‌کارگیری همراه پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند بوده است.

رجبی تصریح کرد: این اقدام گام بزرگی در راستای خودکفایی و خروج از وابستگی به شرکت‌های خارجی بوده. و صرفه‌جویی ارزی بالایی داشته و به ایجاد یک کارخانه تولید کاتالیست و اشتغال قریب به ۸۰۰ نفر منتج شده است.  پتروشیمی شازند

به گفته وی کاتالیست بومی‌سازی شده واحد RFCC در مقایسه با مشابه خارجی. از استانداردها و کیفیت بالایی برخوردار بوده و پارامترهای رقابت‌پذیری لازم را در خود دارد.

وی تاکید کرد: کسب این دستاورد بزرگ می‌تواند نیاز دیگر شرکت‌های پالایشگاهی کشور همچون پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان. را رفع و راهبری واحدهای تولید بنزین در این شرکت‌ها را نیز آسان‌تر و ارزان‌تر سازد.

صادرات کاتالیست ایرانی ساخت داخل   پتروشیمی شازند

در ادامه عزت‌الله غلامی مدیر عملیات شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند. با بیان اینکه این پالایشگاه پیشروترین شرکت در حوزه اقدام به تولید ساخت داخل است. افزود: «در سال ۱۳۹۸ تعمیرات اساسی دو ماهه واحد ۱۵ این مجموعه، تاثیرات خود را در کمبود گاز مایع در شمال کشور بر جای گذاشت. بر همین اساس پا به عرصه تولید کاتالیست گذاشتیم.»

غلامی اظهار کرد : «درهمین راستا از طریق تعاملات فی ما بین و همکاری با شرکت شیمیایی بهداش. این کاتالیست با پیچیدگی‌های خاص خود تولید شد که قابل رقابت با کاتالیست‌های جهانی است و قطعا متناسب با پیشرفت کاتالیست در دنیا به منظور جلوگیری از عقب‌ماندگی. به‌روز‌رسانی آن برای تامین نیازهای کشور و حتی صادرات به صورت مستمر. و با جدیت دنبال می‌شود.» وی گفت: ظرفیت صادرات این محصول با ارزش ایرانی و توسعه بازار آن وجود دارد.

غلامی با اشاره به اینکه در واحد RFCC پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند روزانه‌ هزار و ۸۰۰ تن گاز مایع تولید می‌شود. ادامه داد: کاتالیست ایرانی ساخت داخل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پس از این در پالایشگاه‌‌‌های آبادان و اصفهان نیز به‌‌‌کار گرفته خواهد شد.

صرفه‌جویی ۲۷ میلیون یورویی

یوسف ابراهیمی، مدیر مالی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند نیز در این آیین اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، ۲۷ میلیون یورو خروج ارز از کشور. و نزدیک ۷ میلیون یورو نیز صرفه‌‌‌جویی اقتصادی این کاتالیست بوده است. پالایشگاه آبادان و اصفهان نیز مشتریان بعدی این محصول هستند.

وی افزود: در شرایطی که تامین ارز یک دغدغه بزرگ برای شرکت‌هاست. ساخت داخل این کاتالیست کمک بزرگی به مجموعه‌‌‌های پالایشی خواهد بود.

مدیر مالی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تامین امنیت اقتصادی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند را از دیگر دستاوردهای تولید داخلی. این کاتالیست موردنیاز صنایع پالایشی اعلام کرد.

ابراهیمی گفت: پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پیشرفته‌‌‌ترین پالایشگاه کشور است که عمده محصولات آن یورو ۴ است. و در سال ۱۴۰۱، ۲۵۳‌هزار میلیارد تومان فروش داشتیم که صورت‌های مالی آن به تازگی تهیه‌‌‌ شده. ۳۰‌هزار میلیارد تومان نیز سود پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پس از کسر مالیات بوده است.

فرآیند ۱۰ ساله تولید کاتالیست پیچیده واحد RFCC

 ایوب شاه‌‌‌علی، مدیرعامل شرکت تولیدکننده شیمیایی بهداش نیز در تشریح فرآیند طولانی و سخت تولید این کاتالیست مهم صنایع پالایشی. توضیح داد: شرکت بهداش قدمتی ۴۰ ساله دارد که دو دهه نخست مربوط به صنایع شوینده بوده و در دهه سوم به تولید مواد اولیه صنعت فولاد پرداخته است. و در دهه چهارم فعالیت، وارد تولید کاتالیست‌‌‌ها شدیم. در پایان دهه ۸۰، تحقیقاتی ۱۰ ساله را آغاز کردیم.

وی با تاکید بر اینکه با افتخار امروز ششمین کشور دنیا در تولید کاتالیست واحدهای صنایع پالایشی هستیم. افزود: برای تولید این کاتالیست مهم، ابتدا از چند کشور و پالایشگاه بازدید کردیم و متوجه شدیم تولید کاتالیست واحد RFCC از پیچیده‌‌‌ترین تولیدات کاتالیست پالایشگاهی است. پس از پنج سال مطالعه و بدعهدی شرکت‌های خارجی به‌‌‌دنبال تحریم‌‌‌ها. تصمیم گرفتیم وارد حوزه ساخت و تولید شویم.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده شیمیایی بهداش، سرمایه‌گذاری این پروژه را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۲ افزون بر افزایش کیفیت. و حجم کاتالیست‌‌‌های تولید داخل، وارد بازارهای خارجی شویم.

وی گفت : «برای دستیابی به دانش تولید این فرآورده، تامین مالی خوبی از طریق صندوق توسعه ملی صورت گرفت. و بحمدالله نتایج به دست آمده نشان داد که این محصول با رقیب اول خود، فاصله خاصی ندارد و کیفیت محصول به دست آمده بیشتر از انتظار است.»

عملیات بارگیری و به‌‌‌کارگیری کاتالیست ایرانی به‌‌‌عنوان یک کار مشترک تیمی. بین شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و شرکت تولیدکننده شیمیایی بهداش اجرایی شده است. و شرکت شیمیایی بهداش به‌‌‌عنوان تولیدکننده این کاتالیست. در همه مراحل بارگیری تا به کارگیری همراه پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند بوده است.

شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) تولیدکننده بنزین یورو ۴ و یکی از مهم‌ترین پالایشگاه‌های نفت کشور است. که به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه تک‌واحدی ایران در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت اسمی ۱۵۰‌هزار بشکه در روز راه‌‌‌اندازی شد.

این شرکت نخستین پالایشگاهی است که کار مطالعه و عملیات اجرایی. آن بعد از انقلاب اسلامی و در نخستین سال بعد از جنگ تحمیلی آغاز شد.  پتروشیمی شازند

ظرفیت این پالایشگاه پس از مدتی با تلاش و کوشش نیروهای متعهد و متخصص به ۲۵۰‌هزار بشکه در روز رسید. در این پالایشگاه به‌‌‌طور میانگین روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین. و ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت یورو ۴ تولید می‌شود.

up