استعلام قیمت
نرخ ارز

نگاهی به وضعیت انرژی و چالش صنایع در انقلاب چهارم صنعتی

انقلاب صنعتی چهارم
به گزارش کانگورو به نقل از اینپیا؛ تحولات علم و فناوری در قرن 21 به سرعت رو به جلو در حرکت است این میان، آشنایی صاحبان صنایع و مدیران با آخرین تحولات جهانی همواره از خلأهای موجود در کشورهای در حال توسعه بوده است. انقلاب صنعتی چهارم

موج جدید فناوری که بواسطه کووید 19 آغاز شد. در حال گسترش بوده و کشورهای زیادی در این حوزه با صرف منابع و تنظیم سیاست‌های لازم در حال حرکت به سمت دستیابی قدرت فناورانه هستند. تا در نظم جدید جهان خود را به‌عنوان یک بازیگر کلیدی در اقتصاد مطرح کنند.

از این رو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با انتشار گزارشی به مروری اجمالی بر آخرین تحولات فناورانه در حوزه‌های راهبردی همچون کشاورزی. انرژی و صنعت پرداخته که منطبق برآخرین تحلیل‌ها و تحولات موجود در معتبرترین پایگاه‌های اطلاع رسانی دنیاست.

در بخش نخست گزارش به سناریوهای مورد پیش‌بینی در زمینه تولید و مصرف انرژی در دنیا تا سال 2035 پرداخته شده. تا صاحبان صنایع با مطالعه آن بتوانند استراتژی اقتصادی سازمان خود را مورد تجدیدنظر قرار دهند.

 چهار سناریو پیش روی صاحبان صنایع برای ادامه بقا تا سال 2035

 بر اساس این گزارش، مطالعات جهان امروز نشان دهنده تغییرات آب وهوایی. و تغییر در رویکرد جهانی نسبت به استفاده از انرژی‌های فسیلی است. باتوجه به پدیده گرمایش جهانی و ظهور جنبش‌های مختلف در حمایت از محیط زیست. اقتصاد جهانی در حمایت از محیط زیست و دغدغه نوظهور مصرف‌کنندگان به مرور تغییر پیدا خواهد کرد.

بنابراین، در این گزارش چهار سناریوی اساسی در موضوع آینده انرژی با نگاهی بر گزارش «دیلویت» مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. تا از این طریق بین شرکت‌ها و همپایی آنها در مسیر جدید اقتصاد جهانی هماهنگی ایجاد شود. در این گزارش به همه شرکت‌ها و صنایع توصیه می‌شود به جای اینکه منتظر تغییر و تحول باشند. و پس از نظاره‌گری، تصمیم به اصلاح استراتژی صنعتی خود بگیرند. خود را برای عواقب ملموس برخی تحولات محتمل آماده کنند. بر

اساس سناریوی نخست، پیش‌بینی می‌شود که با ادامه روند فعلی چالش‌های آب‌ وهوایی و گرمایش جهانی. رفتار مصرف‌کننده به طور چشمگیری به نفع سلامت، محیط زیست و اقتصاد سبز تغییر پیدا خواهد کرد.

براین اساس، فناور‌ی‌های متمرکز بر تولید و مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر (سبز) مورد توجه شرکت‌ها و صنایع قرار خواهد گرفت.

باتوجه به دلایل مذکور، رقابت شدیدی بین شرکت‌های تولید کننده انرژی به وجود خواهد آمد. تا فناوری قابل دسترس بر پایة انرژی های تجدیدپذیر را برای پاسخ گویی به تقاضای مصرف کننده افزایش دهند.

سناریوی دوم حکایت از آن دارد که باتوجه به افزایش گازهای گلخانه‌ای و آثار مخرب آن بر سلامت. و محیط زیست و شکست دولت‌ها در کنترل و رسیدگی به این تغییرات آب وهوایی مخرب در سطح جهان. صنایع خصوصی به سمت نوآوری‌های جدید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای روی خواهند آورد.

شرکت‌ها و صنایع، خطری را که تغییرات آب وهوایی برای کسب وکارشان ایجاد می‌کند. تشخیص می‌دهند و به سمت تأمین تقاضای مصرف‌کنندگان برای تأمین انرژی سبز مبتنی بر کاهش کربن دی اکسید تغییر مسیر می‌دهند.

برنامه سومی که در آینده، جهان ممکن است آن را دنبال کند، «قبیله‌گرایی » در مصرف انرژی است.بنابراین سیاست‌های حمایت‌گرایانه که باعث ایجاد موانع تجاری می‌شوند. و انتقال فناوری را محدودمی‌کنند، غالب می شوند.

باید توجه کرد که در حال حاضر نیز رویکرد واکنشی جوامع به مشکل آب وهوا وجود دارد. این منجر به «خودخواهی » گسترده منابع می‌شود. در بسیاری از مناطق، تقاضا برای انرژی همچنان در حال افزایش است و عمدتاً توسط سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود.

به عنوان مثال کشورهای درحال توسعه، موفق می‌شوند یک مرحله به جلو پیش بروند. و یک اقتصاد انرژی مبتنی بر منابع تجدیدپذیر ایجاد کنند. به طورکلی، حمایت‌گرایی گسترده مانع تبادل کالاها و افکار و حرکت آزادانه مردم می‌شود. و رکود سبب شده مصرف‌کنندگان توجه کمتری به مسائل پایداری داشته باشند.

دولت‌ها هم برای ارزان ترین منابع انرژی رقابت می‌کنند. و پروژه‌های نوآوری و زیرساختی در منطقه محدود می مانند.

بر اساس سناریوی شماره چهار، ثبات و امنیت اولویت‌های جهان خواهند بود. تمرکز بر رشد اقتصادی به طور قابل توجهی رفاه و کیفیت زندگی را در سراسر جهان، حداقل در کوتاه مدت، افزایش می‌دهد.

حال با توجه به اینکه افزایش رشد اقتصادی به افزایش تولید  گره خورده و تولید نیازمند تأمین انرژی است. تقاضای انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای افزایش خواهد یافت.

به بیان دیگر، تقاضای مصرف انرژی برای همه منابع تأمین انرژی(سوخت‌های فسیلی و منابع انرژی تجدیدپذیر) افزایش می یابد. اما چون تمرکز بر رشد اقتصاد جهانی است. سرعت و تمرکز فناوری‌ها برای تولید و مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش خواهد یافت.

 

انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی چهارم

ارزش‌افزایی در عملکرد صنایع با توجه به سناریوهای آینده انرژِی

سازمان‌ها می‌توانند از سناریوهای ارائه شده برای تجزیه وتحلیل استراتژی‌های فعلی خود و عملکرد آنها در آینده استفاده کنند. شاید نتوان آینده انرژی را به صورت دقیق مورد بررسی و برنامه ریزی قرار داد اما می‌توان شروع به ایجاد بینش هایی در درون سازمان کرد که در مواجه با پیشرفت‌های جهانی عقب نماند و بتواند یک سیاست جدید را هرچه زودتر و متناسب با شرایط اجرا کند. سیاست‌های مورد برنامه‌ریزی برای عملکرد در زمان مناسب شامل سرمایه گذاری‌های کوتاه‌مدت، مشارکت و اعمال تغییرات سازمانی و…بر اساس یک سناریو خاص، سطح ریسک پذیری را به تعادل رسانده و برنامه ریزی را با تغییرات انرژِی در سال‌های آینده هماهنگ می‌کند تا از این طریق صاحبان صنایه بتوانند زمینه بقای خود در صنعت را فراهم کرده و از چرخه تولید و اشتغال خارج نشوند.

انقلاب صنعتی چهارم
انقلاب صنعتی چهارم

بالا